Anmeldelse av Guardians of the Galaxy Vol. 2, amerikansk film fra 2017

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 12 år

Mer moro med galaksegjengen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.01.2018]

Vi skal tilbake til gjengen som kaller seg ‘Guardians of the Galaxy’. Du treffer igjen Peter Quill (Chris Pratt), Gamora (Zoe Saldana), Drax (Dave Bautista), vaskebjørnen Rocket (Bradley Cooper) og Baby Groot (Vin Diesel). Sammen jages de gjennom universet av en hevngjerrig yppersteprestinne de har fornærmet. De får imidlertid uventet hjelp av Ego (Kurt Russell), en person som kan avsløre hemmeligheter om Petter Quills opprinnelse. Det er duket for nok et eventyr med den fargerike gjengen...

Jeg elsket den første ‘Guardians of the Galaxy’ som kom som en stor overraskelse på meg ut av intet. Den hadde en utrolig enkel story, men sjarmerte meg i senk med de kule rollefigurene, musikken og ikke minst den treffende humoren. Det er vanskelig å følge opp en såpass underholdende hit uten å gjenta seg, men jeg hadde troen på at oppfølgeren ville gi meg litt mer av det samme som jeg omfavnet i første omgang.

Det første som møter meg i denne oppfølgeren er ikke helt av samme klasse som åpningen i første film. Dette grep ikke slik tak i meg. Det er en del humor, men den treffer ikke like bra som i første omgang og er ikke så fremtredende som jeg skulle ønske. Rollefigurene skinner heller ikke like mye i andre omgang og kler hverandre ikke like mye som i første film. De mangler litt sjarme og serverer ikke like gode poenger om hverandre lenger. Jeg synes heller ikke at Baby Groot er like kul og kraftfull, selv om han er litt småsøt.

Likte heller ikke historien og manuset rundt det hele. Dette føles alt for rotete og jeg føler ikke ting henger helt sammen, slik det burde. Det visuelle er heller ikke helt på topp. Ting ser for dataaktig ut og gir ikke den samme kulheten og visuelle profilen som spilte så til de grader på lag med filmskaperne i første film. Med andre ord klarer ikke James Gunn å gjenta bedriften på regien, men han leverer dog en severdig nok film.

Dette skuffet meg stort, selv om jeg synes filmen var grei å se. Alt føles et par hakk dårligere enn første omgang. Og dette er langt unna like underholdende som første omgang. Jeg klarer ikke premiere dette mer enn maks en jevn firer på terningen. Likevel har jeg et håp om at inntrykket kan snus i neste film om de jobber mer med resultatet. Det er jo tross alt Marvel dette er snakk om, og de kan sine saker på sitt beste.

Jeg er nok noe farget av at jeg er stor fan av den første filmen i serien. Skal derfor prøve å være så objektiv jeg kan i bedømmingen. Dette var derimot en grei film å se som langt på vei fulgte opp den første filmen. Du får fremdeles den kjærlige kjeklingen mellom de herlige rollefigurene i vennegjengen. Historien er også litt rotete og har ikke det klare målet jeg forventer. Det kunne også vært mer sjarme og humor i filmen. Alt i alt får dette dog godkjent. Om du likte det den første filmen gav deg og lengter etter mer tid med gjengen, er dette noe du fint kan prøve deg på.

- Guardians of the Galaxy - Latterfest mens universet henger i en tynn tråd

- Guardians of the Galaxy - Latterfest mens universet henger i en tynn tråd

- "Gunner på" i runde to - med nok en knockout!
- Spekket og høy underholdningsfaktor

26.04.2017 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Spekket og høy underholdningsfaktor': Takk for fin anmeldelse!
Erganske enig
Hva er den beste Marvel-filmen ever?

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Roysskriverier.blogspot.no
  • Timeout.com
  • Toppraffel.se
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Forbes
  • Irishtimes.com