Anmeldelse av The Little Prince, engelsk (britisk) film fra 1974

Musikal, Sci-Fi, Familie Spilletid: 88 minutter

Fantasifull og rar barnefilm i musikalform

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.01.2018]

Filmen åpner med hovedpersonens minne fra da han var seks år gammel. Da husker han at han så et fantastisk bilde av en boa-slange som kvelte et dyr. Da fant den seks år gamle gutten at han skal tegne en slange som hadde svelt en elefant, men da trodde alle voksne at han hadde tegnet en hatt. Det gjør at han skjønner at mange voksne ikke forstår magien i fantasien som barna bruker.

Hovedpersonen får problemer med flyet sitt og må nødlande. Etter en mirakuløs landing, besvimer han og våkner opp med flyet i en Sahara-ørken. Når han kommer seg ut av flyet møter han en liten gutten som spør om han kan tegne en sau til ham. Gutten er ganske merkelig med glødende oppmerksomhet for detaljer og farge. Piloten lytter til den lille guttens historie om sine reiser til fjerne planeter og alle de rare menneskene og dyrene han har møtt. Gjennom disse historiene innser piloten at guttenes visdom og oppfatning kan forandre hvordan han selv ser verden.

Filmen er basert på fantasifortellingen til Antoine de Saint-Exupèry. Jeg har ikke lest boken og mange som elsker denne filmen sier man bør ha lest boken for å få mer utbytte av filmen. Det er dog ikke alt som er like lett å fatte i filmen og det gjør at jeg kanskje føler jeg går glipp av en del detaljer. Filmen har en ganske merkelig historie om en liten gutt som reiser rundt på en rekke bittesmå planeter. Prinsen har en del sjarm og kul karisma som gjør ham en kul veslevoksen person. Liker også hvordan det visuelle er gjennomført i filmen med de små planetene. Dette er dog litt småabsurd, men det føltes greit integrert i filmen.

Ellers er favorittscenen min med den lille prinsens møte med reven i Gene Wilders skikkelse. Han er en skuespiller med stor tilstedeværelse og gjør filmene han spiller i til en sann fornøyelse å se. Han er også filmens største trekkplaster, selv om han ikke er så mye med i filmen. Jeg skulle ønske at Wilder fikk mer skjermtid. Han spiller også en rev, og det selv uten å ha noe skikkelig kostyme, bare en brun dress. Det krever en god del skuespillertalent for å skape en slik illusjon.

Dette er faktisk en musikal. Det skjønte jeg ikke før noen minutter ut i filmen. Ikke at det er noe galt med musikaler, men liker å vite slikt på forhånd. Og noe annet som irriterte meg var at jeg ikke skjønte hva denne filmen hadde med jul å gjøre. Den var nemlig i en trepakning med julefilmer sammen med ‘White Christmas’ og ‘Scrooge’. Jeg har en politikk å alltid se ferdig filmer jeg har begynt på, så da ble filmen ikke byttet ut med en ‘ekte’ julefilm.

Filmens tempo er litt langsomt, men filmen gir deg underholdning på sitt helt eget vis, selv om dette ikke er blant de beste eventyrfilmene jeg har sett. Likevel har filmen helt klart sine styrker også og er langt fra noe billig produksjon. Regien er med Stanley Donen, som er en erfaren regissør bak andre populære verk som musikalene “Singin' in the Rain” med Gene Kelly og Debbie Reynolds og “Funny Face” med andre store stjerner som Audrey Hepburn og Fred Astaire. Jeg skjønner hvorfor Donen ble hyret til denne filmen, selv om jeg ikke skjønner hvorfor dette må på død og liv være en musikal. I mine øyne hadde det vært kulere om historien hadde hvilt litt mer på rein eventyrstemning. Men musikknummerne er jo en måte å fylle tid på og denne filmen er ikke særlig lang heller med sine spinkle 85 minutter i spilletid.

De mange sangene som ikke er filmens største styrke kveler etter min smak denne filmen litt. Det er hele ti sanger på under en og halv time. Jeg liker musikaler, men dette er ikke en av de musikalene der sangene skaper den største magien. Jeg synes faktisk historien utenom sangene er det mest interessante og mest fengende i filmen. Jeg er også glad i barnefilmer, og selv om denne tidvis fenget, var ikke dette noen innertier for min del.

Derfor ruller jeg en sterk treer på terningen og anbefaler den for de som har lest boken eller så denne da de var liten. Jeg tror dette kan bli for langsomt for barn i vår tid. Med andre ord har nok tiden løpt litt i fra denne produksjonen. Filmen forsøker å fremstå som en stor klassiker, men det er ofte hårfin balanse på hva som funger og ikke og dette blir litt for spinkelt reint innholdningsmessig til tross for noen kule øyeblikk og noen fine sanger.

- Charade - Hepburn og Grant i en juvel av en herlig klassiker!
- Funny Face - Romantisk moteeventyr med sang og dans

• Themoviescene.co.uk
  • Moria.co.nz

Storbritannia, USA

Paramount Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»