Anmeldelse av Black Christmas, kanadisk film fra 1974

Komedie, Grøsser, Thriller Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 16 år

Den første slasher-filmen er en juleslasher!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2017]

Filmen åpner med den nydelige julesangen ‘Silent Night’. Det er en skikkelig julefest i et studenthjem, men vi følger en person som ikke er invitert på festen. Han lusker rundt ute imens lystig ‘Jingle Bell’ spilles på høy guffe inne. Vi ser alt fra denne mystiske personens synsvinkel. Han klatrer opp fasaden på siden av huset kryper inn et vindu på loftet. Festen tar en brå vending festfolket får mystisk oppringning med kvalt stemme. Personen ringer flere ganger og sier det samme hver gang. En av jentene liker ikke det de hører og skjeller ringeren ut. Han avslutter da samtalen med å si at at han skal drepe henne. Like etter begynner folk å dø en etter en...

Regissøren Bob Clark er godt kjent i julelandskapet etter at han klarte å levere julefilmklassikeren ‘A Christmas Story’ i 1983. Men dette er hans første julefilm som også har noe å komme med, men i en helt annen innpakning. Dette er nemlig en juleskrekkfilm. Filmen gir deg god julestemning i starten, men vi skjønner samtidig at noe ligger å ulmer under. Noe som skal skje som ikke er like hyggelig.

Og da noen uhyggelige telefoner ringer inn, blir juleidyllen ruinert, i alle fall for de på festen. Filmen fikk tittelen ‘Det er morderen som ringer!’ og det er et mer avmystifisert tittel. Da liker jeg bedre det mer mytiske ‘Black Christmas’, som passer bedre sammen med juleteamet i filmen som faktisk er ganske stemningsskapende og passer perfekt opp mot jul om du liker blandingen mellom skrekk og jul.

Dette er en god gammeldags slasherfilm. Mange regner ‘Black Christmas’ som den første slasherfilmen. Det er dog sjelden filmen blir snakket om i forhold til eksempelvis ‘Motorsagmassakren’, ‘Halloween’ og ‘Fredag den 13-ende’. Det er synd, fordi ‘Black Christmas’ er en ganske fet skrekkfilm. ‘Black Christmas’ er dog ikke så blodig, men det den ikke har av blod, tar filmen igjen på bokstaveligtalt ‘killer’-stemning.

Liker hvordan mye det mest brutale foregår utenfor kameraets synsvinkel. Det vil si at ting formidles litt på samme måten som ‘Motorsagmassakren’ der det som vises ikke er det mest brutale, men så gjør hjernen sitt for å pusle sammen det som bildet antyder sammen med lydsporet som gjør resten av jobben.

Filmskaper Bob Clark har laget en temmelig gjennomført film, med antatt inspirasjon fra mesterregissør Alfred Hitchcock. Vi merker også dette i måten filmen er laget på, som åpenbart mer thrilleraktig enn en typisk slasher. Det er også noe eget med eldre slasherfilmer som tar seg bedre tid på å bygge opp stemning. Liker også flere solide og kule drapsscener i filmen. Disse er også verdt å se filmen alene for.

Skuespillerne er også overraskende profilerte til å være med i en slik film med Olivia Hussey (It), Keir Dullea (2001 - En Romodysse), Margot Kidder (Superman) og John Saxon (A Nightmare On Elm Street og Tenebre) i frontrollene. Etter min mening gjør de fleste skuespillerne en god jobb, men Saxon overbeviser mest.

Jeg fikk veldig sansen for ‘Black Christmas’ som film. Den har veldig mye kult med seg og dette er en av de slasherfilmene som både er litt mystisk og samtidig klarer å holde på troverdigheten. Elsker også mysteriumet i filmen der vi skal forsøke å finne ut sammen med etterforskerne hvem morderen er. Dette er sammen med ‘Silent Night, Deadly Night’ en av de kulere juleslasherne og også ganske kul som slasher i seg selv. Den er dog ikke så blodig, men har også sine øyeblikk med blod når filmen krever det for å virke ekte.

Filmen har ikke den største fremdriften. Likevel er dette en stemningsrik film med passende et kult soundtrack. Liker også selve konseptet som virkelig er en slasherfilm verdig. Jeg gir også noen Mozart-kuler fordi denne filmen var med å bane vei for mange slashere som kom etter den. Samtidig føler jeg filmen fortjener å bli trukket frem i lyset, siden dette er en glemt og gjemt juleskrekkgodbit. Også pluss for at slutten er bra uvanlig for en slik film å være.

Terningkast: 5-

- Black Christmas - Remake av juleslasher med en syk morder og masse studiner

- Porky's II: The Next Day - Jevnt over som første film
- En julefortelling - Juleminnene du aldri glemmer
- Porky's - Sprøyt fra ende til annen

- En bortgjemt skrekkgodbit

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Reelfilm.com
  • Moviehole
  • Julefilmfestival.blogspot.no

Canada

Warner Bros. Pictures, Canadian Film Development Corporation (CFDC), August Films, Famous Players, Film Funding Ltd. of Canada, Vision IV