Anmeldelse av Game Of Death, amerikansk film fra 1978

Action Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 18 år

Varierende kampsportfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.12.2017]

Filmen åpner med at Billy Ho (Bruce Lee) slåss i en scene under en filmsinnspilling. Filmstjernen Billy Ho er den største Kung Fu-stjernen på lerretet. Alle vil ha en bit av ham, også et stort selskap styrt av den mektige mafiakongen Dr. Land. Han gir Billy et enkelt forslag: ‘Skriv under eller dø!’. Da Billy nekter blir han skutt midt under en filminnspilling. I begravelsen tar alle hans fans og venner tar farvel med stjernen, men Billy er ikke død. Han har såvidt overlevd kulen, og pønsker ut en fryktelig hevn. Han sporer opp lederen for en stor Kung Fu-turnering i Macao. På Dr. Lands side finnes verdens farligste slåsskjemper. På Billys side finnes verdens farligste ben og hender. Det er duket for litt av et oppgjør...

Denne filmen er laget 5 år etter Bruce Lees død. Filmen er klippet sammen med diverse gamle klipp og samt noe Bruce Lee hadde filmet selv som en ny ide han jobbet på. Det hele forsøker å fremstå som en ny film med Bruce Lee. Dette kunne man kanskje klart mye bedre i dag med dataeffektenes inntog, men her er det mye rare kameravinkler og nødscener. Mange av klippene har også forskjellig lysnivå innenfor det som skal være samme scene. Det gjør at dette aldri fremstår som noe helhetlig kunstnerisk verk, selv om filmen dog fungerer på et vis. Klippingen er heller ikke av det beste slaget, men alle de nye sammenvevde scenene er greie nok og har ofte bedre kvalitet enn arkivklippene av Bruce Lee.

Regien er ved Robert Clouse som også er kjent for Bruce Lee-filmen ‘Enter The Dragon’ fra 1973 og samt Jackie Chan-filmen ‘Battle Creek Brawl’ fra 1980. Sammo Hung som stod for kampkoreografien til filmen. Jeg kjenner litt av de andre filmene filmen har klippet fra. Blant annet sluttscenen fra ‘Fist Of Fury’ er sentral i ‘Game of death’. Her blir det gjort mange triks for at du skal få Bruce Lee med i handlingen. Vi får se en rekke dobler med mørke solbriller og lignende. Eller med bandasje på hodet eller både skjegg og solbriller. Synes heller ikke de som skal spille Bruce Lee ligner noe særlig. Ikke er dubbestemmen heller særlig overbevisende.

Noen av de kule innslagene i filmen er den tidligere basketballspilleren Kareem Abdul-Jabbar som er 218 på sokkelesten, som spiller en tynn høy kampsportdude som slåss mot en av Billys venner og løfter ham opp etter hendene. Vi får også se ham i bosskamp mot slutten mot Bruce Lee. I tillegg til Bruce Lees oppstykkede kampscener får vi se kung fu-stjernen Sammo Hung Kam-Bo tape en kul kamp. Du treffer også actionstjernen Chuck Norris i en liten rolle. Du får også noen motorsykkelaction mot slutten med den karakteristiske gule og svarte treningsdrakten til Bruce Lee som også Tarantinos også har en tribute til i Kill Bill-filmene.

Filmen er litt småsøvnig til tider. Dette mangler det store drivet. Det vil si at dette er ganske svakt mellom kampinnslagene som utgjør omtrent all underholdning i filmen. Det at drivet ikke er det høyeste i en film på såvidt over 90 minutter er et litt dårlig tegn. Synes ikke filmen henger nok sammen heller og det er en veldig dårlig historie som binder sammen filmen. Dette minner litt om det vi fikk i ‘Jakten på den rosa panteren’ med Peter Sellers, som også ble spilt inn etter stjernens død.

Dette er langt fra den beste Bruce Lee-filmen. Det plager meg også at det ikke føles som om Bruce Lee er skikkelig med. Han dukker opp i noen småscener innimellom, men de mange ‘stand inn’-scenene føles dog litt for dårlig gjennomført. Det gjør at jeg føler dette aldri klarer å heve seg over midten på terningen. De kuleste scenene er helt på slutten da vi endelig får se Bruce Lee i sin gule og svartstipede treningsdrakt slåss i en intens og underholdende scener under flere kamper. Det er disse kampene som virkelig gjør filmen verdt å se, men som sagt er det største problemet at ikke filmen henger godt nok sammen.

- Battle Creek Brawl - Jackie Chans første hovedrolle i USA
- The Pack - En flokk med hunder går amok på en øy
- Enter The Dragon - Hollywoods første forsøk på å lage en kampsportfilm

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Zap2it.com
  • DVD Clinic
  • Daily Dead

USA, Hong Kong

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

Golden Harvest Company Ltd., Concord Productions Inc.