Anmeldelse av Døden kler henne (Death Becomes Her), amerikansk film fra 1992

Komedie, Fantasi Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Å ikke dø kan bli en forbannelse...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.12.2017]

Ernest Menville (Bruce Willis) er plastisk kirurg og er forlovet med Helen Sharp (Goldie Hawn). Det ser ut til å bli de to helt til Helen tar med Ernest på musikalshowet til venninnen hennes, Madeline Ashton (Meryl Streep). Der forelsker Ernest seg hodestups i Madeline som gifter seg kort tid etter dette. Dette får Helen inn i en stor depresjon der hun bare er tilskuer i venninnens og den tidligere eksens store lykke. En del år senere er ikke kjærligheten like sterk mellom Ernest og Madeline. Madeline har begynt å føle alderen tynge og har elskere på si, imens Ernest er begynt å drikke. Men etter mange år med trøstespising smiler lykken til Helen som ser bedre ut enn noensinne. Helen føler da at hun er klar for å ta hevn på venninnen som tok drømmemannen fra henne...

Filmen begynner veldig tradisjonelt og bygger seg sakte opp mot det ville som skjer mot slutten. Jeg skal ikke avsløre annet enn at dette handler om en magisk mikstur som gjør at rollefigurene som drikker den ikke eldes. Men slike ting kommer selvsagt med til en pris. Der synes jeg filmen har en grei moral, etikk og budskap som viser hvorfor naturens gang ofte kan være det beste valget, istedet for det som virker som en lettvint løsning på evig ungdom.

Husker godt filmen da den kom. Da hadde jeg veldig lyst til å se den etter at jeg så filmmagasinet på NRK der de presenterte filmen. Husker at jeg måpte av spesialeffektene i den presentasjonen. Det kan sies at filmen skiller seg bra ut i mengden. Dette er en veldig spesiell komedie med utrolig bra spesialeffekter for sin tid. Filmen er vidunderlig grotesk med solid dataeffekter. Dette er scener som da kona faller ned trappen og brekker nakken, men kommer seg til legen for egen maskin. Eller når en annen dame får skutt et stort hull i magen der du kan se igjennom henne.

Regien er ved Robert Zemeckis, som står bak klassikere som ‘Forrest Gump’ og ‘Tilbake Til Framtiden’-filmene. Dette er en spinnvill komedie som er ganske kreativ og nyskapende. Dette ligner med andre ord ikke på så mange andre komedier. Men som komedie skiller dette seg ut og er ikke fult like engasjerende som jeg ønsker. Likevel blir filmen reddet av en utsøkt teknisk innsats. Filmen er også svært stjernespekket med store stjerner som oscarvinneren Meryl Streep, sjarmfulle Goldie Hawn, actionstjernen Bruce Willis og vakre Isabella Rossellini. Og som om ikke det er nok får du også møte Michael Caine og Sydney Pollack i mindre roller i filmen.

Alt i alt synes jeg dette var en litt småkul film. Den er dog noe sær og kunne vært enda bedre i manuset, men effekter og smågrøss fungerer veldig bra. Synes også filmen kunne vært noe mer morsom. I tillegg synes atmosfæren og rollefigurene blir litt vel kjølig i filmen. Det gjør at jeg aldri helt kommer særlig innpå dem. Men skuespillet er dog bra, selv om det føles litt mye med tre hovedrollefigurer. Likevel synes jeg at denne filmen karret seg opp på en firer og gir meg grei underholdning.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Bird On A Wire - En intens jakt på Gibson og Hawns rollefigurer
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Creative Loafing
  • BBC
  • New Times

Universal Studios / Universal Pictures

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»