Anmeldelse av Nord, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 79 minutter

Nord - Trailer 16.01.2009

Like enkel og herlig som tittelen

[Skrevet av: Linn Strand, Dato: 09.03.2009]
En psykisk syk mann drar nordover på snøscooter inn i ødemarken...

Denne filmen er like enkel og herlig som tittelen. Men er likevel mer spekket med følelser enn en tenårings jente med PMS.

Denne filmen gav meg en følelse av nord-norsk versjon av "Motorsykkeldagbøkene", bare på snøscooter og ski.

Filmen har opptil flere herlige karakterer som med en gang gav meg ett smil om munnen.
Det er flere små historier innimellom hoved fortellingen. Alle med drama, komikk og til tider litt action.

Mange av bildene er deilig enkle, men ekstremt nydelige. Store landskaps bilder av fjellene nordover, med kilometervis med snø. Veldig enkle, men utrolig vakre og bra komponert. Stilfulle.

En av favoritt scenene i tekst: -Ulrik: "Æ bære ikke ananas." -Jomar: "Hva?" -Ulrik: "Det e vel ikke ananas i posa?" -Jomar: "nei" -Ulrik: "Jævla homo-frukt."

- Welcome to Norway - Artig komedie basert på en original ide
- Jag etter vind - Pent om familiegnisninger
- 99% ærlig - Dette er langt unna 99 prosent underholdende

18.03.2010 sier Pål Frostad: Når du gjør det så blir jeg lett en fan ;)
18.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Det er det jeg likte så innmari godt ved Nord; at den liksom både er enkel og dyp på samme tid. Det er filmer som dette som gjør at jeg tenker, "øy... noe sånt vil jeg en vakker dag bli i stand til å lage og!"
18.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra du likte den! Dette er riktignok den eneste erfaringa jeg har med Erlend Loe som manusforfatter, men jeg veit jo fra før at Naiv. Super. er ei deilig bok, så fyren har definitive skillz.
18.03.2010 sier Pål Frostad: Fin omtale. Nå har jeg endelig sett denne filmen og det ble som jeg forventet på forhånd en film som falt i smak. Erlend Loe er helt fantastisk til manusarbeid.
05.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg elsker Erlend Loe og dette hørtes veldig forlokkende ut. Denne filmen skal sees.
08.04.2009 sier SmurfeLunn: Det var bare en litt tåpelig metafor jeg valgte og bruke :-P
Siden en jente med PMS visstnok skal være veldig hormonell så kan jeg tenke meg at en TENÅRINGS jente med PMS er betraktelig mer hormonell =P
08.04.2009 sier Innaktiv_bruker_100: nå er jeg sikkert fryktelig dum, men jeg har aldri opplevd en tenåring med pms. er dette fryktelig ille? :p

• NRK P2
  • Spirit