Anmeldelse av The 51st State, engelsk (britisk) film fra 2001

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Kombinasjonen mellom L. Jackson og Carlyle gjør filmen

[Skrevet av: cathrine, Dato: 26.04.2002]
I 1972 ble Elmo McElroy (Samuel L. Jackson) tatt i å røyke hasj hjem fra sin avgangseksamen. Hans lysende fremtid som kjemiker gikk bokstavelig talt opp i røyk. Eller gjorde den det? 30 år senere er Elmo fremdeles høyst involvert i kjemikalier. Ulempen er at det er av den høyst ulovlige typen. Han har bestemt seg for å lage et siste rusmiddel før han skal slå seg til ro. POS-51, et partydop som han sammenligner med "et personlig besøk av gud". Elmos sjef, Lizard, ser stor potensiale i stoffet, og vil distribuere det med største fornøyelse.

Problemet er bare at Elmo vil ha litt større fortjeneste enn antatt, og sprenger like gjerne sjefen og resten av hans medarbeidere i luften.

Elmo velger å dra til Liverpool i England. Som anonym og ukjent kan han gjøre forretninger uten spørsmål. Det han ikke vet er at Lizard har en katts ni liv og har satt en leiemorder på Elmo. Dakota, leiemorderen, har ikke fått i oppdrag å drepe Elmo, men å drepe det som kan skade Elmo.

Slikt begynner en utrolig oppfinnsom reise igjennom Liverpools gater, og jeg må si dette er en av de svært gode action/komediene jeg har sett. Samuel L. Jackson spiller som vanlig en tøff jævel som ikke lar noe stå i veien for ham. Kombinasjonen mellom Samuel L. Jackson og Robert Carlyle er ikke det man skulle forvente seg av en actionfilm, men denne kombinasjonen er det som gjør at filmen er så utrolig bra. Jeg har sett mange narkotikabaserte filmer, som f. eks. Training Day, som var utrolig bra, men her gjør man det på en litt ny måte. Her får du akkurat den samme sjangeren, utenom komedie, bare med bedre innhold.

- Fearless - Grei kampsportfilm med imponerende kampscener
- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...

• The 51st State
  • Outnow.ch
  • Filmnytdvd.dk
  • Austin Chronicle

Storbritannia, Canada

Screen Gems, Alliance Atlantis Communications, Fifty Firs, Film Consortium, Film Council, FocusFilm, Momentum Pictures