Anmeldelse av Resident Evil: The Final Chapter, tysk film fra 2016

Action, Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 106 minutter

Resident Evil: The Final Chapter - Trailer 09.08.2016

Slutten er nær... heldigvis

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 01.11.2017]

Sjette film (!) i rekken og vi ser endelig adjø til Resident Evil-filmene i regi av Paul W.S.Anderson med Milla Jovovich i heltinnerollen. Det er et lite mirakel at de har klart å holde på så lenge, men nå er vi omsider ved veis ende.

Alice (Milla Jovovich) har nok en gang gjort kål på noen av de mest fryktinngytende monsterne skapt av Umbrella Corporation og deres forferdelige virus. Nå får hun et kall om å dra tilbake til der hvor alt startet, slik at hun kan finne og få ut et virus som vil drepe alle de infiserte. Men veien dit er lang og full av blodtørstige monstre – samt mennesker som ikke er noe mindre blodtørstige.

Siste kapittel i en av de minst etterlengtede langtlevende franchisene er nå endelig på plass. Selv om filmen(e) gjerne kunne sluttet av hele prosjektet etter første film, som på mange måter feilet stort i å gjengi følelsen av spillene som filmserien er basert på, er vi nå kommet såpass langt uti det at jeg har mistet telling. Ja, jeg har sett samtlige filmer. Nei, som en gamer og en filmnerd var ingen av filmene tilfredsstillende nok.

Jeg har ytret meninger om franchiser som skifter regissører opp mot de som ikke skifter ut regissøren når en ny film skal lages, men hos Resident Evil-sagaen kunne jeg ikke vært mer enig med meg selv når jeg sier at denne filmserien skriker (og har skreket i flere år) etter ny giv og frisk pust. Neida, Paul W.S. Anderson har vært så glad i filmserien, så han likeså godt har latt være å gi noen andre sjans bak roret. Dermed har han styrt skuta opp hvert eneste skjær før den endelig nå i siste film når åpent hav og synker momentant. Ja, det er faktisk så dårlig. Og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Nesten.

For jeg vil gjerne starte med noe som ofte fører med seg en visuell prakt – om det er gjennomført riktig. Og man kan ta mange eksempler, hvor muligens «The Matrix» er fasitsvaret, uten at «Resident Evil: The Final Chapter» er i nærheten. For den er helt tragisk på kampscener og slow-motion. Klippejobben er et rot av en annen verden – tilsynelatende utført av Stevie Wonder med hendene bundet opp bak ryggen. Filmen er rett og slett helt forferdelig kaotisk og uten formgrep. Jeg kan ikke erindre at noen av de tidligere Resident Evil-filmene var såpass tragiske… Men kanskje bare fortrengte minner spiller meg et deilig puss.

Skuespillet ligger og slurer perfekt under gjennomsnittet hele veien, og fremmer filmens ønske om å være en B-film med greit budsjett. For skal jeg være positiv vil jeg nok trekke frem filmens evne til å lage et univers som fungerer. Jeg har sett post-apokalyptiske verdener se flere hakk bedre ut i lavbudsjettsfilmer, men jeg kjøper det likevel. Sminke, garderobe, produksjonsdesign og CGI er noe vaklende. CGIen er helt forferdelig, mens både sminke og produksjonsdesignet er innenfor akseptgrensene. Men filmen ser likevel litt blass og kjedelig ut når man ser garderoben, som er vanvittig nøytraliserende for både handling og karakterer.

Det er nok ikke vanskelig å skjønne at denne filmen ikke var noe særlig å se. Om du av en eller grunn – som jeg – har sett alle de tidligere filmene (og – i motsetning til meg – likte dem), vil det nok være greit å sjekke ut denne også. Men jeg fraråder deg egentlig til å bruke opp tiden på dette siste, avsluttende kapittelet i Resident Evil-sagaen. Jeg har null følelse av at spillseriens hjerte og essens er blitt ivaretatt, så jeg er veldig fornøyd med at lisensen nå har skiftet eier. Da kan det jo hende at vi får en film som er navnet Resident Evil verdig en dag i fremtiden. Det er jo lov å håpe. For denne filmserien har i hvert fall gjort en knakende god jobb med å sverte navnet.

- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- Resident Evil: Extinction - Småkul, hjernedød zombieaction med sci-fi vri
- Resident Evil - Apocalypse - En oppfølger som har mer å spille på enn sin forgjenger
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!

- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon

- En av de beste Resident Evil-filmene!

08.11.2017 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Torstein Ryen-Pettersen sin omtale 'Slutten er nær... heldigvis': Hahaha 😁 Du har nok rett. Rebooten kan bare gå én vei i mine øyne.
01.11.2017 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Torstein Ryen-Pettersen sin omtale 'Slutten er nær... heldigvis': Jeg ga opp etter førstefilmen. Husker jeg ble så skuffa... Imponerende at du har holdt ut! :D Sånn sett er vel dette en franchise de med hell faktisk kan restarte, eller?

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray