Anmeldelse av Eagle Eye, amerikansk film fra 2008

Thriller, Drama Spilletid: 118 minutter

Eagle Eye - Trailer 03.09.2008

Blir aldri noe du engasjerer deg nevneverdig i

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.03.2009]

Jerry Shaw er mannen som en dag plutselig får 750 000 dollar på sin konto og som får plantet beviser i sin leilighet som sterkt tyder på at han er en terrorist. Han blir tatt til fange av FBI, men klarer å rømme fordi en mystisk kvinnestemme hjelper ham via telefon. Jerry er nødt til å gjøre som stemmen sier ellers blir han truet på livet. Hva er det som skjer og hvorfor?

I begynnelsen fungerer konseptet når man ikke vet hva som skjuler seg bak stemmen. Dette med telefonhjelp har vi sett en del ganger før som i Matrix og Wanted, men det er greit gjennomført. Etter hvert blir en kanskje litt lei denne tingen.

Når man finner ut hva som skjuler seg bak denne trusselen daler filmen enormt i underholdningsverdi. Ikke bare fordi det er litt for teit, men fordi det framdeles er en halv time igjen av filmen. Riktignok prøver man å kompensere ved å prøve og lage en spennende jakt som fører fram mot slutten av filmen. Men denne jakten klarer ikke å plastre sammen det allerede blødende såret som er skapt.

Det er ikke det at denne filmen er meget usannsynlig som gjør dette dårlig. Det er mer sammensetningen av scener og at man får avslørt for tidlig trusselen i filmen. Noe annet som trekker litt ned er at det er lagt inn uforholdsmessig mye actionscener som gjør at en noen ganger kjeder seg litt mens en ser på action i filmen.

I disse dager er terrorister noe som er en realitet, så det er vel bare naturlig at filmens verden også preges av dette. Men dette er en middelmådig film med dette temaet. På traileren ble det hele presentert ganske spennende, men filmen leverer ikke samme kvalitet. Historien burde vært skrevet noe om, for den inneholder interessante elementer, men dette blir bare akkurat nok til å berge seg i land på en treer. Her hjelper det så lite å ha gode stjernefjes som Billy Bob Thornton (Morgan) og Shia LaBeouf (Jerry), dette er ikke annet enn vås i en dyr innpakning.

- xXx: The Return of Xander Cage - Lett-versjonen av Fast & Furious?
- I Am Number Four - De nummererte med spesielle evner
- Disturbia - Underhaldande og tidvis spanande thriller

25.03.2009 sier dreamrocker: Kunne ikke være stort mer uenig med deg her Pål. Dette er ikke så ut av proposjoner som du mener. Trodde du viste litt om data og de sjanser som finnes der. Greit at det er overdrevet men ikke så ille som du vil ha det til. Jeg syntes det var en meget bra film fordi den viser litt av hva vi kan bli stående mot etterhvert. Bra laget og godt spilt.

• Det Nye

DreamWorks SKG, Kurtzman/Orci