Anmeldelse av Guardians of the Galaxy Vol. 2, amerikansk film fra 2017

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 12 år

"Gunner på" i runde to - med nok en knockout!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 26.10.2017]

Få filmer tok publikum såpass på senga som «Guardians of the Galaxy». Ikke bare tok Marvel en stor risiko da de skulle introdusere oss for en snakkende vaskebjørn, et tre med begrenset språk og resten av gjengen i superheltgjengen. Filmen ble en stor suksess og som en del av det utvidede universet til Marvel på film, skulle vi også få oppfølgeren. Men hvordan følger man egentlig opp en så stor suksess?

Etter å ha reddet både jorda og resten av galaksen, går livet videre for Star Lord (Chris Pratt), Drax (Dave Bautista) og resten av gjengen. Det skorter ikke på fiender, men det er en indre uro i gruppa om identitetene deres. Star Lord har et hull etter at faren hans dro, Gomorrah (Zoe Saldana) sliter med å finne fred med søsteren sin osv. Alle har sitt å stri med, men når de blir reddet av en mann som kaller seg Ego (Kurt Russell) begynner gruppen å splittes opp. Hvem er egentlig Ego? Og hva vil han?

Jeg ELSKER den første Guardians-filmen. Jeg ELSKER superheltfilmer og tegneserieadapsjoner også. Med årene har vi fått såpass mange filmer jeg ELSKER, så nå merker jeg selv at jeg begynner å hungre litt etter noe annet. Joda, jeg kan både like og forstå hvorfor Spider-Man er på tredje runde, og sitter allerede og gleder meg til diverse rebooter, men jeg må si at jeg var litt skeptisk til denne andre Guardians-filmen – mye på grunn av at den første var så vanvittig imponerende. Regissør James Gunn traff virkelig på alle områder, og det er sjeldent jeg har koset meg så mye med en tegneserieadapsjon som da Star Lord & co. fikk fri utfoldelse på det store lerretet. En frihet de benyttet til det fulle.

James Gunn er allerede i gang med film nummer tre, så Marvels tiltro til den relativt ferske regissøren er stor – og det med all grunn. Som nevnt var jeg litt skeptisk til denne oppfølgeren, men fikk nesten bakoversveis av det de klarte å levere i runde to. Ikke bare slår Gunn på tromma og serverer spesialeffekter og slagscener som overgår den første filmen, men universet rundt hovedkarakterene ekspanderes, samtidig som de får lov til å bryne seg på nye utfordringer som lar oss bli bedre kjent med dem.

I den første filmen ble karakterer, premisset og universet etablert på godt vis. I denne oppfølgeren er Gunn såpass dristig at han drar inn flere parallelle historier, som alle flettes sammen mot et felles ankepunkt. Ankepunktet er det som definerte den første filmen, og det hele munner ut i en tanke om familie og å ha en tilhørighet. Dette er temaer som kanskje ikke nødvendigvis høres ut som en fulltreffer for et høybudsjetts actionbrak med tonnevis av humor og CGI, men herregud som det fungerer! Gunn får virkelig til å flette sammen historiene slik at det føles ut som et trerettersmåltid av utsøkt klasse. Først får vi gjensynet med de herlige karakterene, så serveres hovedretten og desserten leverer lovnad om at vi skal få se dem alle igjen. Snart. Det kan vel nesten ikke anrettes noe bedre enn dette… Eller… Den første filmen var bedre. Men nok en gang får vi bevist at oppfølgere ikke bør være noe særlig dårligere. I hvert fall ikke når det er Marvels kloke hjerner som får lov til å trekke i trådene.

«Guardians of the Galaxy vol.2» er et herlig forfriskende dykk i et godt etablert univers, hvor man er nødt til å kaste seg med på ferden fra første stund. Hatet du den første filmen, kan jeg ikke se hvordan denne oppfølgeren skal få deg på gli, men var du fan så er det simpelthen umulig å ikke la seg sjarmere. James Gunn & co. har gjort det igjen!

- Guardians of the Galaxy - Latterfest mens universet henger i en tynn tråd

- Guardians of the Galaxy - Latterfest mens universet henger i en tynn tråd

- Mer moro med galaksegjengen!
- Spekket og høy underholdningsfaktor

26.04.2017 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Spekket og høy underholdningsfaktor': Takk for fin anmeldelse!
Erganske enig
Hva er den beste Marvel-filmen ever?

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Roysskriverier.blogspot.no
  • Timeout.com
  • Toppraffel.se
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Forbes
  • Irishtimes.com