Anmeldelse av Christine, engelsk (britisk) film fra 2016

Biografi, Drama Spilletid: 119 minutter

Rebecca Hall stråler i intenst portrettdrama

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 15.10.2017]

For en som er oppvokst i Norge, og som ikke har så mye forhold til hva som skjedde i mediebildet i USA på 70-tallet, er ikke navnet Christine Chubbuck spesielt velkjent. Etter denne filmen vil jeg derimot aldri glemme navnet, og hvorfor det er kjent…

Christine Chubbuck er kommet til et veiskille i livet sitt. Hun føler at hun har gjort såpass mye i jobben sin som TV-reporter, at tiden nå er kommet for en forfremmelse. Men rundt henne i nyhetskanalen hun jobber i, er ikke ting like sort-hvitt. Sjefen hennes har mange hensyn å ta, samtidig som han gjerne må tenke på de man selv rapporterer til, TV-seerne, de som jobber under en selv og sitt eget privatliv. Dette gjør at Christine føler seg oversett i mengden. Men når Christine stadig opplever motgang, samtidig som hun sliter med voldsomme magesmerter, kulminerer det hele i en hendelse som ble kjent verden over.

Jeg velger å ikke spoile hva som faktisk skjer i denne filmen, av den enkle grunnen at om jeg ikke selv hadde hørt om hva som skjer i filmen like før jeg selv så den, ville jeg blitt overrasket. Kanskje på kanten til overrumplet. Men det skal sies at filmen likevel klarte å få et godt grep om meg, og jeg lurte veldig på hvordan vei mot slutten skulle se ut, og også føles ut. For en film som dette er nødt til å ryste sitt publikum og få oss til å føle litt på bakgrunnen til filmens klimaks. Og akkurat der er filmen god. Meget god.

Godt hjulpet av filmens store stjerne, Rebecca Hall, som virkelig gir alt i rollen som Christine Chubbuck, er «Christine» en meget god film når den forsøker å dissekere sinnet til én person og forklare oss hvorfor ting ble som de ble. Hennes sjef og arbeidskollegaer er også et spennende lite sidestudie, men uten at det tar for mye plass. Dessuten er det jo alltid uhyre spennende å bli med på jobb hos TV-kanaler eller eventuelt hos journalister i en avis, så det bakteppet liker jeg fra første sekund. Og når det gjelder Rebecca Hall så er det lett å la seg imponere av en kvinne som stjeler absolutt hvert eneste sekund hun er på skjermen. Og de sekundene er så å si nøyaktig like mange som filmen er lang. Om hun hadde fått en Oscar-nominasjon for denne rollen, så ville ikke jeg klaget høylytt akkurat. Faktisk så ville jeg ikke klaget i det hele tatt.

Historien i filmen kan nok virke noe langtekkelig, og jeg synes regissør Antonio Campos bruker litt lang tid i enkelte sekvenser, hvor historien har lite fremgang og Christine-karakteren ikke får utfolde seg like mye. Filmen kunne godt vært 15 minutter kortere uten at det hadde skadet filmen nevneverdig.

«Christine» er nok ikke en film for alle, men om man ønsker å se en sann historie som får deg til å se makten av TV-skjermen i et nytt lys, er det en skremmende og nesten surrealistisk film med gode skuespillerprestasjoner.

- The Devil All the Time - Robert Pattinson og Tom Holland storspiller

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray