Anmeldelse av Wonder Woman, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 12 år

Wonder Woman - Trailer 03.11.2016

DC-universets beste film gjennom tidene!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.10.2017]

Før hun ble Wonder Woman var hun Amasoneprinsessen, Diana. Hun ble trent til å bli en uslåelig kriger og vokste opp på en isolert øy. En dag krasjer den amerikanske pilot Steve Trevor, like utenfor øya. Han blir reddet av Diana og han forteller om krigen som herjer i verden. Diana, overbevist om at hun kan stoppe trusselen og blir med Steve ut i krigen. Imens hun slåss for å stoppe all krig, oppdager Diana sine superkrefter. Hun blir en viktig brikke for å få slutt på verdenskrigen...

Jeg hørte at Wonder Woman fikk gode kritikker, men var veldig skeptisk da jeg entret kinosalen. Mye av grunnen er at jeg er gått lei de typiske superheltfilmene som spys ut i enormt antall og kastes mot oss igjennom et kinoår. Før var det eksotisk med superheltfilmer på kino, nå er det gått inflasjon i dem, men Wonder Woman klarte å få meg tent igjen og få troen på at det går an å lage mer beherskede superheltfilmer der det ikke blir for mye action til en hver tid og hvor handlingen, historien og rollefigurene har en viktig del i filmen.

I Wonder Woman stemte alt for meg. Dette var en veldig god ‘The Begining’-film. Vi fikk forklart hvor Wonder Woman kommer fra og gradvis eksponeres hennes superhelter som hun ikke en gang visste at hun hadde selv. Det er også veldig kult at helten er en kvinne for en gangs skyld og en veldig ‘Bad Ass’-helt med et edelt hjerte. Det er jo ingen grunn til at ikke en superhelt skulle kunne være en kvinne istedet for en mann.

Wonder Woman får også mye å spille på i og med at hun representerer ‘det svake’ kjønn i en tid med verden i krig, der menn er ute å slåss og kvinner bare var ment for å stelle hjemmet. Her får vi mange kule øyeblikk der Wonder Woman gjør en forskjell der selv de tøffeste menn kommer til kort. Hun blir med det en veldig viktig ikonisk rolle som er en god rollemodell for unge kvinner. Likte godt også samspillet mellom Wonder Woman og den gode spionen som hun redder fra den sikre død.

Dette er en krigsfilm med krigen som bakteppe og Wonder Woman som ser det som sitt oppdrag å stoppe krigen for menneskene. Hun kan virke noe naiv i enkelte faser av filmen, men hun kjemper for en god sak og får også rett til slutt. Liker mye bedre en slik redde verden film når oppdraget blir å vinne krigen og skade minst mulig enn den typiske superheltskurken som skaper alle problemene.

Det er også en noen tvister underveis i filmen og historien er veldig bra lagt opp. Det er med andre ord ikke lett å si hva som kommer til å skje og helt hvordan dette vil ende, selv om det er åpenbart at Wonder Woman vil klare seg. Likevel klarer filmen å holde på spenningen og bygger seg sakte men sikkert opp mot den store finalen. Liker også veldig godt krigsactionscenene der vi får se Wonder Woman virkelig gjøre en forskjell der stakkars soldater har stanget i veggen i månedsvis. Det er i disse scenene vi få litt etter litt se hva Wonder Woman er god for.

Regissør Patty Jenkins står fra før bak filmen Monster med Charlize Theron som er en solid film. Jeg vil si at ‘Wonder Woman’ er en bedre og vanskeligere film å gjøre bra. Jeg håper at vi får se flere filmer med Jenkins bak roret. Blir de bare halvparten så solid som Wonder Woman, så stiller de sterkt. Synes også at Allan Heinberg på manussiden har også gjort sakene sine overraskende godt med bare manus til TV-serier som ‘Party of Five’, ‘Sex og singelliv’ og ‘Gilmore Girls’ å vise til før dette. Nå tar han steget over opp i eliten med ‘Wonder Woman’.

Marvel har lenge vært kongen på haugen, men jeg må si at dette er en real utfordrer til de beste Marvel-filmene og er udiskutabelt DC-universets beste film gjennom tidene. Også bedre enn ‘Superman - The Movie’, som var min barndoms kuleste superheltfilm. Det skal være vanskelig å følge opp ‘Wonder Woman’ som film da den er såpass komplett og at nå er mystikken litt brutt. Men håper at dette kan gi en ny giv inn i DC-universet som lenge har slitt med å kjempe mot Marvel og ‘Wonder Woman’ er en viktig film for DC. Mye viktigere enn de noen hadde trodd på forhånd. Håper bare Wonder Woman blir like viktig i ‘Justice League’, som er DCs svar på Marvels ‘The Avengers’.

Alt i alt føler jeg ikke at ‘Wonder Woman’ ikke kunne vært bedre. I mine øyne er dette en perfekt superheltfilm og et friskt pust inn i en ellers vellpløyd mark. Synes rollefiguren ‘Wonder Woman’ har bra karisma og er kult spilt av Gal Gadot. Liker veldig godt at endelig Marvel har fått verdig konkurranse. Det skaper mer balanse i regnskapet og med det håper jeg at DC har klart å snu trenden og kvalitetssikrer sine filmer bedre i fremtiden slik Marvel virker å gjøre. Dette var en film jeg mot alle odds faktisk likte og det kommer fra en som hadde mistet troen på superheltfilmen. Dette var både spennende, interessant utvikling, actionfylt i riktige doser og samtidig nok humoristiske poenger til å krydre filmen hele veien.

[ Slippes på DVD, BD, 3D BD, UHD og 3D BD Steelbook 9. oktober 2017 ]

- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill

- Monster - God film, fantastisk skuespill!

- Herlig fengende og smart Wonder Woman!

17.06.2017 sier Xenomorph: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Herlig fengende og smart Wonder Woman!': Meget bra film, en av de beste filmene fra DC Comics og Warner Brothers jeg har sett på lenge. Var på premieren i går.
14.06.2017 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Herlig fengende og smart Wonder Woman!': Fin anmeldelse

Her er vår

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Acionfilm - Les flere.
- Superheltfilm - Les flere.

• Wonder Woman
  • Seattle Times
  • USA Today
  • Chicago Tribune
  • Baltimore Magazine
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Tribune News Service
  • Washington Free Beacon
  • St. Paul Pioneer Press
  • HollywoodInToto.com
  • San Jose Mercury News
  • Skont Productions (Youtube)
  • Austin Chronicle
  • Aftonbladet
  • Sydsvenskan
  • Kulturnyheterna
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Moovy.dk