Anmeldelse av Bienes hemmelige liv (The Secret Life of Bees), amerikansk film fra 2008

Eventyr, Drama Spilletid: 110 minutter

Bienes hemmelige liv - Trailer 23.02.2009

Sterk film med viktige teamer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2009]

Året er 1964, vi befinner oss i Sør Carolina. Lily Owens har hatt en oppvekst der hun savner tilhørighet i familien sin. Som 14 år gammel bestemmer Lily seg for å rømme fra sin voldelige far sammen med husholdersken Rosaleen.

Det har ikke vært lett for Lily i sin oppvekst der hun har fått det for seg at moren ikke var glad i henne og faren var voldelig. Det gjør ikke det hele lettere at hun som fireåring drepte sin egen mor med pistol. Denne jenta sitter inne med mye følelser som ikke er lett å bære.

Dette er også historien om de svartes posisjon i USA på 1960-tallet. Svarte blir slått og banket for ingen grunn, annen at de er svarte. Vi møter mange sterke svarte kvinner i filmen. Lily og husholdersken hun rømmer sammen søker nemlig ly på en honningfarm drevet av svarte kvinner.

Skuespillet til Dakota Fanning er det ingenting å si på. Hun er perfekt i rollen som den søkende jenta. Man er vant til å se henne som liten så det er litt rart å se henne vokse til på denne måten. Ellers spiller Queen Latifah, Jennifer Hudson, Sophie Okonedo og Alicia Keys bærende roller.

Dette er nok kanskje en film som passer best for det kvinnelige kjønn med sterke temaer som raseskille, søken etter kjærlighet og tilhørighet. Filmen formidler med andre ord mye sterke følelser i mange former. Skuespillet er godt i filmen, men jeg savner litt mer handling i historien. Jeg aner at mye er utelatt fra suksess-romanen dette er basert på. I tillegg synes jeg filmen er en smule for lang.

- The Old Guard - En av Netflix sine beste filmer

• Bienes hemmelige liv