Anmeldelse av Band Of Brothers, engelsk (britisk) miniserie fra 2001

Krig, Drama, Miniserie Spilletid: 782 minutter Aldersgrense: 15 år

Mesterverket Band Of Brothers

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.02.2009]

Vi følger soldatene i kompaniet Easy gjennom deres innsats i andre verdenskrig for å ta tilbake tyskokkuperte territorier. Kompaniet begynner på treningsleir og derfra ut i sitt første krigshandling der de kommer ned i fallskjerm på slettene i Normandi. Deretter følger vi deres krigshandlinger videre til slutten av krigen...

'Band of brothers' er en miniserie i 10 episoder med en varighet på circa en time per episode. Serien er basert på en de faktiske beretninger fra og soldater i Easy Company. Hver episode blir begynner med at noen av de virkelige soldatene forteller innledende om hendelsene i episoden, noe som setter en i en god stemning.

Man kan si at serien er av de mer grundige krigsberetningene fra andre verdenskrig. Serien klarer å holde en troverdig skildring av krigshandlinger fra den tiden. Spesialeffektene og kvaliteten er helt i toppklasse og er like gode som de skulle vært laget for en solid film, noe som er veldig uvanlig for en TV-serie. Skuespillet er også helt upåklagelig og en kommer ganske godt innpå karakterene og deres liv som soldater.

Kort oppsummert er dette som å se en lang 'Saving Private Ryan', og kanskje til og med bedre til tider. Med andre ord er dette den kanskje beste krigsberetningen siden krigens dager. Serien er etter min mening sammen med 'Lonesome Dove' en av verdens beste miniserier noensinne laget. Det er ikke så mye mer å si enn at dette er å anbefale for alle, også selv om en ikke liker krigsfilmer.

- Collateral Beauty - Kleine saker, med enkelte unntak
- Hope Springs - Morsom og seriøs voksenkomedie
- The Big Year - Sørgelig, lun og traust komedie
- Marley and Me - Langtekkelig sjarm
- The Devil Wears Prada - Meryl Streep overbeviser som motedronning

06.04.2008 sier Jerry Black: Band Of Brothers er intet annet enn et mesterverk. Både skuespillere og regissører gjør helt utrolige jobber. I denne serien har de samlet enormt gode skuespillere og kronen på verket er at hovedrollen er spilt av Damian Lewis. Det er vanskelig å finne filmer hvor de samme skuespillerene spiller like bra. Det tyder på at regien har vært god og streng. Jeg har stor respekt for alle som har bidratt med noe i denne filmen og jeg anbefaler den til alle! Jeg har sett serien mange ganger.
18.09.2007 sier kanoner: Fantastisk. Så hele serien i en omgang, og har siden sett den sikkert 10 ganger. Jo flere ganger jeg ser den, jo bedre blir den. Man lærer også de portretterte figurene å kjenne ganske godt. Hvis du likte saving private Ryan, så vil du like denne, selv om den ikke er like intens. Gode slagscener, gode mellommenneskelige scener og en god nok porsjon humor.

CURRAHEE!
Les mer om miniserien