Anmeldelse av Bone Tomahawk, amerikansk film fra 2015

Grøsser, Western, Action Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Western med de skumleste indianerne ever!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.09.2017]

Alt begynner i en liten landsby der legen Samantha O'Dwyer blir bortført av indianere. Det gjør at ektemannen Arthur O'Dwyer får med seg den lokale Sheriffen Franklin Hunt og samt borgerne Chicory og Purvis på jakten for å finne igjen Samantha og straffe kidnapperne. Arthur har problemer med foten sin som er knekt og klarer ikke helt å holde følge med de tre andre. Jo mer de kommer avgårde jo flere problemer får de innad i gruppen. Men etter hvert begynner de å komme i kontakt med indianerne og det blir et møte som vil merke dem for livet...

Dette er en ganske spesiell film som skiller seg ut på flere måter. Filmen begynner med brutal action, før den roer det hele ned til en mer tradisjonelt episk western. Siste halvtimen er dog veldig intens og går også godt over i grøssersjangeren med veldig brutale saker med noen indianere som du garantert før ikke har opplevd helt maken til.

Liker at filmen bygger seg sakte men sikkert opp. Det er i denne oppbygningen at vi blir kjent med rollefigurene. Det gjør at også slutten på filmen fungerer mye bedre og alt føyes mesterlig sammen på svært underholdende vis. Men du må som sagt tåle litt mer enn bare blod, fordi dette er en skikkelig voldelig voksenfilm med rett 18 års aldersgrense.

I begynnelsen skjønner vi ikke alt som skjer. Heldigvis blir alt forklart gjennom filmen. Det er et lite mysterium som rulles opp i siste halvdel rundt disse mystiske indianerne og hvordan de opererer. Filmen kan virkelig skilte med de skumleste indianerskurkene Westernsjangeren noensinne har presentert oss. Hovedrollefigurene er også ganske forskjellig skrudd sammen. Det gjør at de helhetlig danner en flott tropp å følge.

Det blir også en mer og mer uggen stemning underveis. Vi får mange grøssende situasjoner når bein brekker med mer. Og selv om filmen er bra brutal, så er det også mange scener der man ikke får se alt som foregår, som er vel så ille å oppleve. Det er også en del galgenhumor underveis, der man begynner å le fordi det hele er makabert komisk. Synes filmen treffer godt på flere av disse scenene.

Skuespillerne gjør også en solid innsats med Kurt Russell i spissen. Han har en rolletolkning av den stødige Franklin Hunt med mye karisma og stor selvsikkerhet. Liker denne rollefiguren ganske godt. Vi blir mer og mer kjent med ham underveis og skjønner hva han står for. I andre bærende roller treffer vi Richard Jenkins, David Arquette og Patrick Wilson.

Alt i alt er dette en action film som skiller seg kraftig ut. Den har alt du ser etter i en stødig western med noe grøss med på kjøpet uten at det drar for mye i den retningen. Det gjør at dette kanskje blir litt ekstremt for noen. Jeg likte i alle fall komponentene i filmen og hvordan filmen er skrudd sammen. Er vant med grøssere så gjør ikke noe om det blir litt ‘hardcore’ mot slutten. Synes det bare gav denne filmen ekstra karakter. Filmen skal også ha et stort pluss for at den er svært forutsigbar. Det gjør dette til en solid stemningsthriller av de sjeldne.

- Brawl in Cell Block 99 - Ja, takk! Mer av dette, Vaughn!

- Western extreme!

23.01.2016 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Western extreme!': Ravenous er en kjempefilm, både morsom og fascinerende på samme tid. Når jeg leser hva du skriver om Bone Tomahawk, er dette noe som jeg føler jeg må få sett. Lesningen av denne anmeldelsen trigget nysgjerrigheten min.
22.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Western extreme!': Kult, får sjekke ut "Ravenous" også da! :)
22.01.2016 sier Borger Østby: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Western extreme!': En veldig bra film som minnet  meg litt om Ravenous

• Bone Tomahawk
  • Wegotthiscovered.com

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»