Anmeldelse av The Edge of Seventeen, amerikansk film fra 2016

Komedie, Drama Spilletid: 102 minutter

The Edge of Seventeen - Trailer 28.07.2016

Fornøyelig ungdomsfilm om en tenåringsjente med problemer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.09.2017]

Nadine vokser opp i en dyssfunksjonell familie. Hun har en perfekt bror som alle ser opp til og selv er hun venneløs helt frem til hun møter en Krista ved en tilfeldighet utenfor skolegården. Siden henger de sammen som erteris. Nadine har ikke et godt forhold til sin mor, men familien henger sammen så lenge den kjærlige faren er der som megler. Men da far dør brått går det dårligere for familien og problemene kommer oftere til overflaten. Vi følger Nadine og Krista da deres vennskap blir satt på prøve. De går begge på high school og den ultimate prøvelsen oppstår i det Krista blir kjæreste med Nadines bror. Det er ikke lett å takle for Nadine som da ser på broren sin som fienden som tar fra henne sin beste venn...

Filmen serverer oss en bra manus som problematiserer bra hvordan en tenåring som ikke er så populær kan ha det. Dette er en film med hovedvekt på drama, men med en god del komiske undertoner i en typisk dramakomedie-miks. Filmen setter ting litt på spissen, men skildrer hvordan tilværelsen kan være som tenåringsjente med få venner og en familie der ikke alt er rosenrødt.

Liker hvordan filmen griper fatt i meg fra første stund. Den har også et veldig alvorlig preg til tider, til komedie å være. Filmen har også et romantisk aspekt, og det er ikke veldig vanskelig å vite hvordan filmen vil ende, men heldigvis er veien til slutten verdt å få med seg. Det spennende med denne filmen er å se hvordan hovedrollefiguren takler motgang og hvordan hun endrer seg. Og selv om endringen skjer litt for raskt til at det er hundre prosent troverdig, så er danner dette en okei slutt på det hele.

Hailee Steinfeld spiller solid i hovedrollen i filmen. Hun gir en troverdig rolletolkning av en tenåringsjente som har hatt sine problemer i oppveksten. Woody Harrelson spiller en liten men viktig birolle i filmen. Harrelson er som poteten, og kan brukes til alt, men han er perfekt til å spille litt lun og morsom lærer som kan det å behandle folk. Han spiller rollen sin på en veldig kul og morsom måte med god komisk timing. I mine øyne er det alle scenene med ham som er de aller morsomste i filmen og han hever med det komedieaspektet samt gir oss noen av de store øyeblikkene i filmen.

Dette er en ganske typisk liten men vellykket film. Synes filmen skiller seg litt ut i mengden, selv om den fremstår som en typisk film som lett kunne vunnet publikumspriser på en filmfestival. Filmen fremstår som meget fornøyelig, selv om den tar opp alvorlige ting. Vi får virkelig se hvordan det kan være å være ung og usikker i møte med alle andre som fremstår som så mye mer vellykket og kul. Hadde ikke rollefiguren vært tenåring, men voksen, tror jeg at hun hadde fått seg en eller flere psykiske diagnoser, men hun handler stort sett rasjonelt med tanke på karakterens oppvekst og forutsetninger.

Vi var en gjeng gutter i 30-årsalderen som så filmen og alle likte den svært godt. Jeg hadde ikke hørt om filmen på forhånd, og denne overrasket stort i positiv forstand. Alt i alt er dette et bra valg om du vil ha en litt småmorsom og fornøyelig ungdomsfilm om livet. Filmen er litt småflau innimellom, men ikke mer enn de fleste lett kan takle. Alle har også vært ung selv, og derfor er det lett å kjenne seg igjen i hovedrollefiguren i hennes usikkerhet og reaksjoner på de rundt henne. Filmen klarer den hårfine balansen mellom når det er morsomt og når det er alvorlig. Det gjør dette til en film jeg virkelig kan anbefale også selv om du ikke liker mer tradisjonelle komedier.

[ I skrivende stund kan du streame filmen på Google Play ]

26.09.2017 sier ReidarsOfTheLostArk: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Fornøyelig ungdomsfilm om en tenåringsjente med problemer': Flott anmeldelse! Jeg synes dette er en av de bedre ungdomsfilmene i nyere tid. En god "coming of age"-film rører meg alltid på en spesiell måte og denne var intet unntak. Digger også når filmer klarer å sømløst skifte mellom drama og komikk. Filmen får tommel opp fra meg også.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Toronto Star
  • Philadelphia Inquirer
  • Movie Nation
  • Toronto Sun
  • Sacramento News & Review
  • popmatters.com