Anmeldelse av Kinamann (Kinamand), kinesisk film fra 2005

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Ekteskapsproblemer...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.08.2017]

Filmen åpner trist med at en kone og en mann går fra hverandre. Det virker som en en dyr affære å skille seg i Danmark og han skylder også konen en del penger i det øyemed. Derfor må hovedpersonen Keld skaffe penger på utradisjonelt vis. Redningen blir å gifte seg proforma med en ung dame fra Kina. Denne handelen kommer i stand etter at Keld spiser mye kinamat på en sjappe i nabolaget. Innehaveren av kinarestauranten vil at hans søster skal komme til Danmark og bo sammen med dem. For dette skal Keld få sine sårt trengte 50 000 danske kroner.

Jeg og en kamerat hadde litt begrenset tid en dag og fant da ut at en komedie var tingen, fordi ofte ikke er så lange. Vi fant en passende film på Netflix og begynte å se. Filmen hadde fått noenlunde gode kritikker og i og med at den var kategorisert som en komedie, tenkte jeg at det kom til å bli noe å le av, men der tok jeg litt feil. Der jeg forventet en real dramakomedie, fikk jeg et drama med tragikomiske undertoner. Det er litt forskjell mellom de to opplevelsene, og selv om dette på langt nær var noen dårlig film, ble jeg tatt litt på senga.

Jeg liker den dunkle og mørke atmosfæren i filmen. Vi møter sindige Keld som etter at konen gikk fra ham begynner å spise middag hver dag på en kinarestaurant i gaten sin. Han blir en stamgjest og blir raskt god venn med innehaveren. Keld begynner på toppen av menyen å spiser seg nedover rett for rett, dag for dag. Og når de to blir mer og mer kjent kommer det arrangerte giftemålet opp med den kinesiske søsteren til innehaveren. Det blir starten på noe nytt for Keld som utvikler en helt unik kjemi og respekt for sin proformakone.

I begynnelsen blir det en del utfordringer fordi Ling, som den nye konen hans heter, bare kan kinesisk. Det gjør at han må lære seg kinesisk for at myndighetene skal tro på giftemålet og at Ling skal kunne få bo i Danmark på lovlig vis. Men det som bare skulle være en måte å tjene penger på, utvikler seg til noe mer. Han begynner å bli betatt av den snertne unge damen, men lykken er både både lunefull og smertefull for Keld og for Ling.

Filmen er ganske rolig og behagelig i tempoet. Dette er både en underfundig og tankevekkende film. Jeg føler vi blir godt kjent med Keld, selv om han ikke er en mann av mange ord. Han er litt innesluttet, men likevel fast og trygg i sin fremtoning. Hvis dette skal kalles en komedie, er den temmelig sort eller 'feelbad' til tider. Synes også filmen er ganske rørende og fin også. Den vekker følelser i meg og virker stødig som drama med et passe interessant utgangspunkt i bunn. Det er ikke veldig mange poenger, men likevel er troverdigheten i materiale bra nok til at jeg lever meg inn i filmen.

Alt i alt var dette mer en fin film, enn en morsom film. Dramaet i filmen sentreres rundt den proforma-Keld og hans liksomekteskap. Men filmen har selvsagt sine tvister og en fin avrunding på det hele. Filmen føles også vakker opp i alt det mørke. Det gjør den danske filmen ‘Kinamand’ til et trygt filmvalg om du liker drama om forskjellige kulturer som møtes.

- Tordenskjold og Kold - Dating på 1700-tallet

• Kinamann