Anmeldelse av Friends from College - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Komedie Spilletid: 30 minutter

Friends From College - Sesong 1: Traust fra Netflix

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.08.2017]

Forfatteren Ethan (Keegan Michael Key) og advokatkona Lisa
(Cobie Smulders) flytter til New York for å ta nye steg i sine karrierer. Det gjør at hele deres gamle vennegjeng fra Harvard plutselig bor i samme by.

Gjennforeningen øker partyfaktoren og byr på masse forviklinger. Ethan har nemlig aldri sluttet å ligge med venninnen og ekskjæresten Sam
(Annie Parrise). Overnattingsgjester på stuesofaen er ikke like sjarmerende når alle har fast jobb, og ingenting trigger midtlivskriser som lange mimrestunder med gamle venner.

'Friends From College' er nok en original produsert serie fra Netflix, rikitignok av det mer kjedelige slaget. Tematikken i serien er kjærlighet, vennskap, barnløshet og utroskap. Uten at noen av delene utforskes med hverken brodd eller særlig hjerte. Serien drøyer ut alle episodene til det lengste. Komediebiten i serien virker bare rett og slett ikke minneverdig, og jeg kan ikke trekke frem én ting som jeg synes var morsomt. Heller ikke på skuespillerfronten er det noe interessant å melde.

Collegeliv redusert til salgsvare

Seriemarkedet nå til dags blir stadig større og mer fragmentert, og Netflix sitter på gode markedsandeler, men det har dog dukket opp flere serier de siste årene som konsentrerer seg om å nå et bestemt marked. Jeg kan trekke frem en serie som i likhet med denne er både traust og mindre god i 'Gypsy', som også er i sortimentet til Netflix og i min bok er det jeg vil kalle B-serieformatet. I likhet med cowboykomedien 'The Ranch', er 'Friends From College' skreddersydd for dem som lengter tilbake til det lett feststemte og frigjorte studentlivet. Referansene som kastes mot publikum skriker av amerikansk campusliv rundt år 2000. Her brukes kredible indielåter kun som en nummende nostalgirus for en generasjon som digget collegeradio, spilte hacky sack, røkte pot på sengkanten og studerte seg inn i øvre middelklasse. Disse har nå unger, hus og Netflix-kontoer. Det er dog mulig noen vil like serien, men som en komedie er ikke denne særlig underholdene eller imponerende.

Nicholas Stoller har regien på alle åtte episodene

Nicholas Stoller, kjent fra serier som Freeks And Geeks og Undecleard viser med 'Friends From College' at han ikke ligger helt på det samme nivået som andre tv-serie regissører holder. Hver episode er en halvtime lang, men de virker som 45 minutter. Serien tar seg heller ikke tid til å bli kjent med de ulike rollefigurene. Det gjør at dette blir kaotisk og stressende. Dette er en serie som ikke holder seg til én hovedperson, her er det hele vennegjengen som er hovedpersonene. Dette er kanskje litt uvanlig.

Konklusjon:

På forhånd håpet jeg at jeg skulle like Friends From College, men dessverre ender den opp som en bunnotering. Serien en verken morsom eller interessant, og skuespillerene leverer svake rolleprestasjoner. Hvis jeg må trekke frem én spesiell person som kanskje leverer greit er det Cobie Smulders. 40-åringer som lengter tilbake til ungdomstiden for å feste og ha det morsomt, er ikke noe undertegnede bryr seg mye om. Serien har blant annet Seth Rogen på en gjesteliste, uten at han gjør serien bedre. Hvis du lengter tilbake til collegetida og ikke bryr deg om at komikken er litt fraværende, kan kanskje denne være verdt tiden din. Hvis ikke, er dette en serie du fint kan hoppe over.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01

• Collider.com
  • TV Fanatic
  • New York Magazine (Vulture)
  • Boston Herald
  • Wegotthiscovered.com