Anmeldelse av Flyvåpnets storsjarmør (The Iron Petticoat), amerikansk film fra 1956

Komedie Spilletid: 87 minutter

Møte mellom to flygere på hver sin side i den kalde krigen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.08.2017]

Kaptein Vinka Kovelenko (Katharine Hepburn) lander en russisk jet i West tysk territorium, til overraskelse for amerikanske væpnede styrker, som tar henne til fange. Hun er verken på et oppdrag eller avhopper, men bare opprørt om en personlig sak hjemme. Chuck Lockwood (Bob Hope) er ivrig etter å dra til London for å besøke sin rike forlovede Connie (Noelle Middleton). En overlegen offiser ved navn Tarbell (Alan Gifford) avbryter Chucks permisjon, og beordrer Chuck å selge den sovjetiske flygeren for å overbevise henne om å komme over på deres side. Obersten frister med en 100 000 dollar i bonus til Vinka, om Lockwood lykkes. Vinka på sin side blir forfulgt av sin tidligere elsker, Ivan (Robert Helpmann). Hun viser dog ingen interesse for Chuck og er like bestemt på å påvirke ham istedet over på russiske dyder. Det blir litt av et spill mellom Vinka og Chuck og forholdet mellom dem mykes gradvis opp...

Jeg så denne filmen fordi den var en del av en DVD-boks med filmer av Katharine Hepburn. Men etter å ha sett Sensommer og Afrikadronningen var dette en god nedtur i så måte. Dette er en film veldig midt på treet som aldri tar helt av eller klarer å engasjere meg nok til at jeg virkelig begynner å like filmen.

Filmen begynner som en lett eldre komedie. Her forsøker Katharine Hepburn å være morsom. Hun forsøker å legge på en russisk aksent på engelsken, med vekslende hell. Hun spiller i alle fall rollen med et visst glimt i øyet. Likevel synes jeg hun klarer seg bedre etterhvert som jeg blir vant til hennes snåle fremtoning. Samspillet og kjemien mellom Katharine Hepburn og Bob Hope er dog det som gjør denne filmen grei å se. Jeg liker når Hepburn gir på i følelsesregisteret sitt.

Det er et meget rart plott i filmen. Jeg må si at konseptet bak filmen føles litt billig, men fungerer helt okei i filmen. Han er flyvåpenets storsjarmør, selv om Hope virker noe gammel for en slik rolle og det gjør også Hepburn. Jeg hadde forventet mer av en film med storheter som Katharine Hepburn og Bob Hope i rollene. Men det er nettopp disse to som er med på å gjøre denne filmen severdig. Selve komedien er langt i fra like fornøyelig som jeg hadde ventet på forhånd.

Kan ikke si at jeg ler av komedien som er litt for krampaktig til tider uten å engasjere for mye. Dette kommer blant annet frem i en scene der Bob Hope skal banke opp en motstander på gaten utenfor en restaurant. For en erfaren major som han burde kampen vært bedre koreografert og ikke slik den fremstår som barn som slåss for første gang. Scenen ender med at motstanderen blir lempet opp i en vogn. Scenen er åpenbart ment å være morsom men lider av dårlig komiregi.

Den engelske regissøren Ralph Thomas er langt i fra en toppregissør og klarer ikke å få frem potensialet i materialet. Dette er med andre ord ikke av samme kaliber som eksempelvis Mel Brooks og de andre erfarne i denne sjangeren. Føler heller ikke historien fenger så mye. Det blir også for mye armer og bein og føleri mot slutten.

Selv om Katharine Hepburn og Bob Hope er det beste med denne filmen, blir dette aldri helt like minneverdig som er slike skuespillere er verdig. Med andre ord synes jeg Hepburn har solgt litt sjelen med denne komedien, i en rolle hun langt i fra mestrer til fingerspissene. Hun prøver dog sitt beste, og fungerer tidvis best i kjemien med Bob Hopes rollefigur. Slutten er også veldig standard og dette er garantert ikke en film jeg kommer til å se igjen. Filmen feiler litt på å være morsom også. Det gjør at jeg smiler litt innimellom, men ikke så mye mer enn det. Jeg ruller en forsiktig treer på terningen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Sensommer - Sommeren du aldri glemmer
- Afrikadronningen - Holder seg godt

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Radio Times