Anmeldelse av Third Person, engelsk (britisk) film fra 2013

Drama, Romantikk Spilletid: 137 minutter

Historier om kjærlighet, tillit og svik

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.07.2017]

Filmen forteller tre fortellinger om kjærlighet, lidenskap, tillit og svik. Handlingen utspiller seg i New York, Paris og Roma. Vi følger tre par som tilsynelatende ikke har noe felles, men som likevel viser seg å ha fellestrekk.

Den populære forfatteren Michael (iam Neeson) har begynt å miste grepet. Nå skriver han bare om ting som skjer ham i det virkelige liv. Han har gått fra kona til fordel for en yngre modell som han har det mye moro med og det danner grunnlag for en ny bok.

Vi møter også Sean (Adrien Brody) som ved en tilfeldighet møter den flotte kvinnen Theresa (Maria Bello) på en bar. Når hun glemmer vesken sin begynner han å knytte seg til henne, selv om hun ikke er en person som slipper folk innpå seg. Hun viser seg også å ha en forhistorie som de fleste ikke ville ha rotet seg bort i, men Sean føler ikke at han har noe å tape.

I den tredje historien møter vi Julia (Mila Kunis) som har mistet retten til å se sin sønn etter en episode. Eksmannen Rick (James Franco) er svært rik og har tilgang til de beste advokater, imens Julia sliter med å få endene til å møtes på hotellet hun jobber på. Men hun gir aldri opp drømmen om å se sønnen sin igjen.

Filmen forteller tre historier på forskjellige steder, med mange rollefigurer, som snøres sammen iløpet av filmen på en fiffig måte. ‘Third Person’ er likevel litt tungrodd i begynnelsen. Det tar veldig lang tid for historiene kommer skikkelig igang og at vi ser den røde tråden i filmverket. Når først filmen kommer igang er det ganske underholdende å bli kjent med rollefigurene og oppleve dramaet som utspiller seg i deres liv.

Regien er ved prestigereggisør Paul Haggis. Han står bak Oscarvinneren for beste film i 2006 med filmen ‘Crash’. ‘Third Person’ er ikke like kvalitetspreget, men den er bra ambisiøs og veldig kunstnerisk i stilen. Det er også mange fine detaljer i filmen. Likevel er dette langt i fra en film for se store massene, dog heller mer en film som ville gjort seg bra på en filmfestival. Filmens drama er svært fascinerende til tider med solid skuespill hele veien.

Til tross for at filmen er svært stjernespekket, føles den langt i fra som en Hollywood-film. Filmen minner mer om en sterk film fra et annet ‘verdenshjørne’. Vi får et klassisk drama om mennesker med litt fellestrekk underveis. Manuset er ganske bra skrudd og på meget troverdig vis samtidig som filmen underholder bra. Vi får også servert en del små humorpoenger underveis gjennom det som skjer. Det er alt fra at forfatteren som tar tilbake sin morgenkåpe og låser ute sin elskerinne i gangen så hun må løpe naken tilbake til rommet sitt. Og slike små poenger er med å live opp fortellingene.

Paul Haggis har laget en original film med ‘Third Person’, men han treffer meg ikke like godt hele veien. Likte filmen godt til tider, selv om det tar litt for lang tid før den kommer skikkelig i gang. Synes at humoren i filmen var både direkte og småsær på en god måte. Manuset har bra dybde og er intelligent skrudd sammen. Likevel har filmen sine svakheter som gjør at dette ikke blire det mesterverket jeg håper på. Jeg hadde ønsket meg mer driv i begynnelsen av filmen og at ting kunne vært fortalt litt mer effektivt. Men i det store det hele er dette en bra film for det rette publikumet. Filmen er med andre ord noe sær og er ikke en film for hvem som helst.

- The Next Three Days - Lavmælt og voksen thriller
- In the Valley of Elah - Sterkt kvalitetsdrama