Anmeldelse av The Apartment, amerikansk film fra 1960

Romantikk, Komedie, Drama Spilletid: 125 minutter

Skjørtejegere versus den edle mannen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2017]

Bud jobber med forsikring på et stort kontor sammen med drøssevis andre. Han har et problem med leiligheten. Han bor ved Central Park med en leie på 85 dollar måneden. Leiligheten er perfekt for en ungkar som Bud. Problemet er at han ikke alltid kan komme inn når han vil. Han leier nemlig ut leiligheten til fire av lederne i firmaet når de skal tilbringe tid med elskerinner. Bud er forelsket i heisoperatøren Fran.

Bud gjør alt for sine sjefer. Han ofrer mye for å komme seg oppover på arbeidsplassen, men det går kraftig ut over hans personlige liv. Han blir forfremmet av sine ledere, men de liker ikke at Bud skal ha leiligheten sin hver kveld. Det mener de er egoistisk etter hva de har gjort for ham. Bud er den snille mannen som blir mistenkt for å være en sjofel skjørtejeger av verste sort av sine naboer. Den noe kyniske sjefen på jobben har elskerinner på si. Når elskerinnen hans blir forelsket i ham og vil leve sammen med ham, vil ikke sjefen dra fra barna og kona. Og det topper seg når denne unge kvinnen som er hans elsker er samme kvinnen som Bud holder av. Da må Bud gå varsomt frem så han ikke mister jobben...

Dette fremstår mest som et romantisk drama med noe fornøyelig handling. Jack Lemmon spiller meget bra i front som den snille og omtenksomme Bud. I rollen som Fran finner vi Shirley MacLaine. Hun gir en sjarmfull rolletolkning av den yndige Fran som er med å prege filmen på dramatisk vis. Fran faller lettest for de sjarmfulle og spennende mennene med rikdom og familie og stakkars snille Bud stiller bakerst i køen. Det er herrene med makt og rikdom som sitter på tronen. Dette er et miljø i sterk kontrast til hovedrollefiguren som representerer den edle mannen. Det gjør Bud til den vi heier på i filmen selv om han får mye motgang å bryne seg på.

Filmen er meget solid skapt av mesterregissøren Billy Wilder, som står bak to filmer jeg setter veldig høyt i stemningsfilmen ‘Sunset Boulevard’ og superkomedien ‘Some Like It Hot’ med selveste Marilyn Monroe. ‘The Apartment’ er også en ypperlig film laget i klassisk sort-hvitt. Synes også at ‘The Apartment’ har mye å by på med flere store dramatiske og fornøyelige øyeblikk i filmen. Det er ikke lett å se helt hvordan dette vil ta veien. Filmen har mange kule tvister underveis. Slutten er også meget kul og passer ypperlig sammen med resten av filmen.

Filmen er svært godt sydd sammen. Dette er en fin og sjarmfull film som mestrer alt den forsøker seg på. Vi får et veldig helhetlig verk med en superengasjerende historie med litt morsomme vrier i tillegg til at filmen har en ypperlig dramafilm i bunn. Filmen er tidvis både morsom og dramatisk til forskjellige tider. Elsker hvordan filmen tar tak i meg og underholder stort som en klassiker på dette planet bør gjøre. Det gjør ‘The Apartment’ til en obligatorisk film for deg som elsker eldre klassikere. Jeg presiserer at det bare er småting som gjør at denne filmen ikke får full pott.

- Noen har det hett - Monroe er heit i komediens svar på Rolls-Royce
- Sabrina - Fortryllende Sabrina
- Stalag 17 - Filmen tar ‘tempen’ på den tyske krigsfangeleiren
- Sunset Blvd. - Sjelden vare i en fascinerende innpakning
- Dobbelt erstatning - Definisjonen på film-noir!

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker