Anmeldelse av Min beste venns bryllup (My Best Friend's Wedding), amerikansk film fra 1997

Komedie, Romantikk Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: Alle år

Trekantdrama for å kapre drømmeprinsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2017]

På universitetet, for mange år siden, møtte Julianne (Julia Roberts) og Michael (Dermot Mulroney) hverandre. De hadde et kort kjærlighetsforhold før de bestemte seg for å ‘bare’ være bestevenner. De ga samtidig et løfte om at dersom de ikke hadde funnet sine utkårede innen de fylte 28 år, skulle de gifte seg med hverandre. Når tiden er inne ringer Michael Julianne fra Chicago. Hun tror at han skal fri til henne, og det er noe hun hadde ønsket, fordi har alltid elsket ham. Men hun får seg et lite sjokk når Michael ringer for å fortelle henne at han skal gifte seg med 20 år gamle Kimberly Wallace (Cameron Diaz) om tre dager! Julianne tenker at det aldri er for sent og forsøker å ta opp kampen om drømmeprinsen...

Det dårligste med denne filmen er at ‘drømmeprinsen’ Michael er litt for traust, tam og karismatisk. Jeg begynte å lure på hva som var så bra med denne mannen at to jenter vil slåss om vie livet sitt til ham. At han liker jentene kan jeg skjønne. Både den flotte, bitchete brunetten spilt av Julia Roberts og den søte og sjarmerende men enkle bondinen spilt av Cameron Diaz er filmens blikkfang. Men til tross for en tander ‘drømmeprins’ klarer resten av filmen å gjøre opp for ham.

Julia Roberts gjør denne filmen verdt å se. Hun spiller en god rolle med flere lag på i sitt skuespill. Hun skal nemlig både være ute etter å kapre sin store kjærlighet og samtidig være forloveren til hans utkårede. Dette er en rolle Roberts takler med stor innlevelse. Rollefiguren Julianne Potter (Roberts) er matjournalisten som forsøker å kapre bestevennen, Mulroney, som jobber som sportsreporter. Cameron Diaz på sin side spiller bare dum og deilig som rikmannsjenta Kimberly Wallace.

Dette begynner som en typisk romantisk komedie og ser lenge ut til å være det, men filmen har sine tvister underveis. Filmen har et bra manus med mye situasjonskomikk. Filmen er smidd over en enkel lest basert på ny og gammel blomstrende kjærlighet. Det blir dog litt av et følerier av Julianne Potter (Julia Roberts). Hun går med andre ord mye rundt grøten og mye rart skjer fordi hun ikke finner en passende nok anledning til å si at hun elsker ham. Det skal ikke være enkelt med kjærlighet og da særlig ikke på film. Vi følger Julianne igjennom tre dager før bryllupet til bestevennen. Hun forsøker selvsagt å ødelegge for bruden med alle tenkelige triks i sjalusiens vesen.

Regissør P.J. Hogan har laget en del såkalte ‘jentefilmer’ med ‘Muriels bryllup’ som den beste. Men jeg må innrømme at ‘Min beste venns Bryllup’ er en god film innenfor romantisk komedie som har mye for seg om du liker sjangeren. Filmen viser hvor langt noen er villig å gå for å kapre kjærligheten. Manuset er ikke særlig revolusjonerende eller originalt på noe vis, men det fungerer og gir oss mange etiske og morsomme poenger underveis. Likevel er ikke dette en film man gapskratter av, men den er en fin romantisk komedie som blender bra inn i mengden.

Alt i alt likte jeg filmen ganske godt. Den ble dog aldri noen favorittfilm på noen som helst slags måte, men den var passe søt og litt småmorsom. Igjen får vi vist at Julia Roberts og romantisk komedie går hånd i hånd. Det er noe eget over hennes store lepper og yndige Bambi-øyne. Det er ikke veldig vanskelig å vite hvordan dette vil gå underveis. Mye av det som skjer er veldig opplagt, men likevel klarer filmen å levere en grei forestilling som ikke er for lang. Liker du romantiske komedier er dette noe jeg lett kan anbefale, selv om dette aldri helt blir en klassiker sammen med de store filmene i klassen.

- En shopoholikers bekjennelser - En shopoholikers opp og nedturer

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Boxoffice.com
  • Detroit News
  • Jam! Movies

Engelsk, Italiensk, Fransk

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures), Zucker Brothers Productions, Predawn Productions