Anmeldelse av Clerks II, amerikansk film fra 2006

Komedie Spilletid: 97 minutter

Ganske frisk oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.07.2017]

Vi møter igjen de to bestevennene Dante og Randal som arbeidet i storkiosken sin i New Jersey. Nå er det gått hele ti år og de to vennene har bikket 30 år. Nå jobber begge i en fastfoodkjede. Dante skal snart reise til til Florida med damen sin. Randal lurer på om Dante vil gjøre noe sprøtt før han forlater New Jersey for godt. Det blir igjen litt av et drama når Dante faller for to damer samtidig. Den ene skal han flytte med til Florida og den andre skal han ha barn med. Og som om ikke det var nok treffer vi også Jay og Silent Bob igjen, som har begynt å lese bibelen...

Jeg likte godt debutfilmen til Kevin Smith. Den er den mest sjarmfulle filmen hans så langt i karrieren. Jeg var derfor veldig spent på den store oppfølgeren. Filmen begynner i sort-hvitt som hele den første filmen var skutt i. Vi besøker dagligvarekiosken som første film baserte seg rundt. Når Dante kommer på jobb står butikken i full brann. Og da setter fargene inn i filmen.

Dette er en bittelitt mer voksen versjon av Clerks. Filmen er som vanlig litt sær, og jeg faller ikke hundre prosent for all humoren, men en del ting flirer jeg godt av. Liker særlig godt alle nerdereferansene til filmer som Ringens Herre, Star Wars og Transformers. Og selv om jeg elsker Ringenes Herre er det litt moro å se Randal harselere med filmen og heller fronte Star Wars. en kristen Ringens Herre-fanboy krangler med andre ord med Randal om hvem som er George Lucas eller Peter Jackson. Du får også høre litt om Jesus og hvor ‘awesome’ han er. I en syk scene der Dantes kjæreste skal vise ham noe åpenbarer stripper Jay naken med snurrebassen gjemt mellom beina. Dette er en typisk Kevin Smith-scene med sære og rare ting som skjer.

Som i første film består store deler av filmen med å diskutere saker og ting. Igjen er presentasjonsteknikken til regissør Kevin Smith på plass med god variasjon med blant annet roterende kamera og en dansescene (Som kunne vært tatt ut av en musikal) midt i filmen med Jackson Five’s ‘ABC’ strømmende ut av høyttaleren. Dyresexscenen er utrolig rar selv om man heldigvis ikke får se noe og skjønner likevel hva som foregår. Og under denne dyresexscenen oppstår merkelig kjærlighet mellom mann og kvinne.

Jeg likte denne filmen ganske godt og den fungerer fint som en oppfølger til Clerks. Med denne filmen viser Kevin Smith at det snevre konseptet til Clerks tålte enda en omgang. Dette føles også litt friskere enn mange av de andre filmene i samme univers som. Og det er flere mysterier i filmen som hvordan Dante, som ikke er et fruktfat, alltid skal ha flere damer som slåss om hans gunst. Slutten er også bra i filmen og avrunder sagaen om Clerks på en passe fin måte.

For det meste er humoren i ‘Clerks II’ av det verbale slaget. Det er også slik det bør være, siden det er det som gjorde første omgang til en kultfilm. Vi får en passe dose poenger slengt mot oss hele veien igjennom filmen. Det blir som vanlig mye grov humor som sparker alle veier, men hele veien med vennskapet som ligger som en sikker grunn i bunn av filmen. Liker også de mange referansene til populærkulturelle filmer. Skuespillerne gjør også en god jobb og får dette til å fremstå så friskt som det gjør. Også pluss for at du ikke trenger å ha sett den første filmen for å få utbytte av oppfølgeren, men likevel får de som kjenner rollefigurene og atmosfæren i filmen mye gratis i begynnelsen. Dette er en vellykket oppfølger som kommer opp i mot første film, men jeg holder fremdeles Clerks litt høyere enn denne på grunn av sin sjarme.

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Zack and Miri Make a Porno - En litt 'fucked up' film
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Clerks II
  • Torsdagsfilmen.blogspot.no
  • Filmlisten.no

View Askew Productions, The Weinstein Company

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»