Anmeldelse av Jay and Silent Bob Strike Back, amerikansk film fra 2001

Komedie, Eventyr Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

En passe morsom film med Jay og Silent Bob

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.07.2017]

Jay (Jason Mewes) og Silent Bob (Kevin Smith) blir vist bort fra nærbutikken fordi de er mistenkt for å selge narkotika. De får imidlertid humøret opp igjen når det viser seg at Hollywood lage film av tegneserien ‘Bluntman and Chronic’ som igjen er basert på de to ‘dudene’ Jay og Silent Bob. De vil forsøke å sikre seg penger for opphavsretten. Jay og Silent Bob haiker seg over kontinentet. Men det går ikke lang tid før de kommer roter seg borti noe langt farligere enn filmbransjen. Noen pene unge kvinner er ikke den de gir seg ut for å være og snart blir Jay og Silent Bob forfulgt av politiet mistenkt for å være terrorister...

Igjen får vi en film regissert fra Kevin Smiths hånd. Denne gangen er det bakgrunnskarakerene Jay og Slient Bob som har fått sin helt egen film. Og som du også hører av tittelen dreier også dette seg litt om Star Wars. Filmen begynner i alle fall passende som en Star wars-film med fortekstene: ‘For lenge, lenge siden, utenfor en butikk langt, langt borte...’. Alt begynner i Leonardo i New jersey på 1970-tallet da Jay og SIlent Bob møter hverandre for første gang som smårollinger.

Jay og Silent Bob er to store dagdrømmere. Det blir mye drømmer og drømmer i drømmene. Jay er den dominerende personen og gir mest av seg selv i filmen, men Silent Bob er hans trofaste medspiller som følger ham gjennom tykt og tynt. Jay er som vanlig stor i kjeften og snakker dritt om alt og alle. Dette var ment å være det store farvel med Jay og Silent Bob, selv om de også dukker opp i Clerks II noen år etterpå. Dette er en skikkelig roadmovie med de to ‘taperne’ Jay og Silent Bob, som virkelig roter seg bort i mye trøbbel og en del moro.

Det er mange kjente skuespillere med i de mindre rollene. Blant annet får du se Carrie Fisher (Leia fra Star Wars) som nonne, Seann William Scott (Stifler fra American Pie-filmene) som en snill jentefut, Shannon Elizabeth (Nadia fra American Pie) som heit ung dame og Will Ferrell (Ron Burgundy Anchorman) som ledende politimann. Vi treffer også igjen en del rollefigurer fra Kevin Smits univers. Vi treffer igjen butikkansatte Dante (Brian O'Halloran) og Randal (Jeff Anderson) fra Clerks og Holden McNeil (Ben Affleck) fra Chasing Amy. Men også Brodie Bruce (Jason Lee) fra Mallrats viser seg i filmen.

Filmen er svært sær, og det er ikke all komikken som jeg ler like mye av. Det blir mye stonerhumor, som ikke er helt min greie og ellers en del sexfiksert. Det jeg likte best med filmen er parodien på ‘Planet og the apes’ som i mine øyne er svært kul. Det blir også litt småmorsomt når det i nyhetene snakkes om en terrororganisasjon kalt Klitt. Vi får også innslag av andre Hollywoodynglinger som en Jaget parodi, vi besøker filmsettet til Good Will Hunting og i tillegg får vi se Wes Craven regissere Skrik. For noen kan det også friste med en lasersverdkamp med Mark Hamill (Luke Skywalker).

Dette er en sprø men noe sær komedie. Rollefigurene er noen skikkelig ‘stonere’ og jeg er ikke så fan av slikt, derfor var det ikke all humoren som falt helt i god jord hos meg. Det blir også fokus på det vulgære i språket og vitsene. Om du liker Kevin Smith, populære kultfilmer eller typiske amerikanske ‘duder’, er ‘Jay and Silent Bob Strike Back’ filmen for deg. Humoren er dog noe alternativ til tider, men er proppfull av svart humor og sarkasme som krydrer inntrykket. Personlig er jeg ingen fan av Jay og Silent Bob, men denne filmen fungerte greit nok til at jeg ruller en noe forsiktig firer på terningen.

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Zack and Miri Make a Porno - En litt 'fucked up' film
- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

• Movie Mom at Yahoo! Movies
  • Filmguiden
  • Globe and Mail
  • Austin Chronicle
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Apollo Guide
  • Winnipeg Free Press

Dimension Films, View Askew

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»