Anmeldelse av Shaft's Big Score!, amerikansk film fra 1972

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 16 år

Shaft setter hardt mot hardt og plager mafiaen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.07.2017]

John Shaft er tilbake. Denne gangen blir hans klient er tatt av dage i en voldsom eksplosjon. Det fører til at Shaft trukket inn i en sak hvor han havner mellom loven og konkurrerende mafiafamilier. Det blir en farlig lek som mafiafolka ikke hadde ventet at Shaft skulle klare å overleve. Shaft er nemlig litt av en hardhaus og setter hardt mot hardt, selv om mafiaen ikke er til å spøke med. Det blir litt av et oppgjør mot slutten der det blir spilt mye blod...

Med den første filmen friskt i minnet var jeg klar for den første oppfølgeren. Filmen åpner med at en farget person henter ut penger av en safe. Han befinner seg i et begravelseslokale. Etter en stund får vi også se Shaft, som er den gode gamle som i første film. Shaft er den dyktige privatdetektiven som får mafiaen til å skjelve i buksene. De blir også advart: ‘Han er ikke bra for dere’. Richard Roundtree har fremdeles mye sjarme og karisma nok til å også gjøre denne andre filmen severdig. Shaft fremstår som en kryssing mellom agenten James Bond og privatdetektiven Philip Marlowe som du kjenner fra klassikeren ‘The Big Sleep’ fra 1946 med Humphrey Bogart.

Regissør Gordon Parks er tilbake for å lage oppfølgeren til suksessen med Shaft. Det samme er Ernest Tidyman som skrev manus for den første filmen. Dessverre er det ikke like mye snert i oppfølgeren. Tempoet er mye lavere og handlingen føles ikke engasjerende nok. Vi får også for lite scener med Shaft i filmen. ‘Shaft’s Big Score’ har også fått en ny themesang som er veldig 1970-talls, men kommer ikke helt opp mot første film, som var enda mer funky og fantastisk kul. Elskovsscenene er fremdeles veldig kule i oppfølgeren. Igjen får vi se dem med et filter foran som gjør at vi ikke får se så mye, men sekvensene er bra kunstnerisk gjennomført og passer som hånd i hanske inn i filmen. I tillegg får vi også en utrolig kul barscene med Shaft som bartender.

Igjen får vi en kriminalfilm, men der den første filmen var spekket med en del action, går det litt tid før oppfølgeren får igang actionmaskineriet. Den siste halvtimen våkner filmen fra dvalen igjen. Da blir det en del action som kan minne om den du får i eldre James Bond filmer. Vi får blant annet en passe kul biljakt ned noen bakker med hopping av bilene imens det skytes ut vinduet. Mafiafolkene bruker også helikopter for å fakke Shaft som kjører både bil og bytter til båt for å slippe unna kulene med livet i behold. Filmskaperen elsker å kjøre actionsekvenser med musikk til. Blant annet får vi en kul dansescene på en klubb i en dame i minimal bekledning samtidig som det klippes frem og tilbake mellom dansen og en actionscene, med dansemusikken hele veien i bakgrunnen.

En intens slutt redder mye av inntrykket for denne filmen. Resten av filmen holder dessverre ikke samme standard. Det lugger litt mer i denne filmen enn i første. Følte blant annet at actionsekvensene i oppfølgeren ikke er like realistiske som i første omgang med Shaft. Det blir nesten litt for mye av det gode når mafiafolka ikke treffer Shaft på få meters avstand selv med automatiske våpen. Det beste med filmen er dog humoren som serveres i små porsjoner og får deg til å le i all sin grovhet. Blant annet digget jeg scenen som involverer en heis og en mindre eldre dame. Dialogen er også kul og det blir en del både kule og morsomme one-linere. Det gjør denne oppfølgeren til en severdig film., selv om første film treffer et par hakk bedre enn denne.

- Shaft - Samuel L. Jackson i 2019-versjonen av Netflixfilmen Shaft
- Shaft - Afroamerikansk testosteronkulhet med action og kjappe replikker
- Shaft in Africa - Shaft infiltrerer en slavehandler
- Shaft - John Shaft er kulheten selv!

- Shaft - John Shaft er kulheten selv!

Omtalespalte: Thriller

• Thespinningimage.co.uk
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Video-Reviewmaster.com
  • About.com

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Shaft Productions Ltd.