Anmeldelse av Mallrats, amerikansk film fra 1995

Komedie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Action på kjøpesenteret!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.07.2017]

Filmen begynner med at Rene Mosier dumper kjæresten Brodie Bruce (Jason Lee) via brev som hun leverer ham når hun er på besøk. Hun synes han ikke er seriøs nok i forholdet og vil ikke møte hennes foreldre. Brodie blir også omtalt som ‘Sega Boy’ fordi han sover lenge og spiller et Ishockey-spill på TV hver gang han har muligheten. Også bestekameraten til Bodie, T.S. Quint (Jeremy London), blir dumpet av damen sin på samme tid.

Da bærer det ned på det lokale kjøpesenteret der de driver rundt uten mål og mening. Der skjer det mye i det eksen til Brodie begynner å date Shannon (Ben Affleck) som står i en motebutikk. På kjøpesenteret blir hovedhappeningen denne dagen et direktesendt date-show der Brandi, T.S. eks, skal være dateren. T.S. og Brodie har med andre ord nok å gripe fatt i for å kjempe for kjærligheten og de får hjelp av Jay (Jason Mewes) og Silent Bob (Kevin Smith)...

Filmen starter med at en ung mann forteller en vanvittig men, i følge ham, sann historie. Den handler om fetteren, Walter, som satt fast en katt i ræva og måtte på legevakten. Han kjøpt den på det lokale kjøpesenteret, og historien kom på nyhetene. Men uken etter gjorde han det igjen med en annen katt. Uken etter kjøper han nok en katt, og da den unge mannen spør han hvorfor han gjorde det, svarer Walter: ‘Hvordan ellers skal jeg få ørkenrotta ut’. Han konkluderer med at Walter er en rar fyr.

Dette er Kevin Smiths andre film. Igjen besøker vi hans helt egne univers med alle de rare rollefigurene. I motsetning til Clerks er denne filmen i farger. Det blir også mange diskusjoner denne gangen, men dialogen flyter ikke like bra som i Clerks. Igjen blir det mange Star Wars-referanser. Og i tillegg står tegneserier sterkt i filmen. Kjøpesenteret har nemlig sin egen tegneseriebutikk, som får besøk av Stan Lee som signerer tegneserier. Stan Lee er mannen bak Marvels største supehelttegneserier.

Det er mange nye rollefigurer denne gangen. Av minneverdige roller i tillegg til hovedpersonene finner vi den kraftige unge mannen som forsøker å se et bilde som skal åpenbare seg i et virrvarr av prikker. Husker godt disse bildene som var populære på midten av 1990-tallet på kjøpesentere. Vi får også oppleve Trisha som er en senior på skolen selv om hun bare er 15 år gammel og hun skriver til og med bok om sine selvopplevde sexvaner.

Jay og Silent Bob er med i de fleste av Kevin Smiths filmer og her er de ute på oppdrag. Silent Bob forsøker å slå ut vakten på kjøpesenteret, men ender opp hver gang i prøverommet til en flott blondine som prøver klær. Underveis banker de også opp kjøpesenterets påskehare foran alle barna. Filmens rareste innslag er den middelaldrende spåkona, Ivannah, som viser frem brystene til Brodie og T.S. under en spåseanse. De synes det er ubehagelig fordi hun har tre brystvorter.

Jeg synes denne andre filmen er mye mer ujevn enn Clerks og engasjerer meg ikke like mye. I mine øyne er dette sammen med Dogma den svakeste av filmene som inneholder Smiths univers med Jay og Silent Bob. Filmen inneholder også en del slapstickhumor som ikke er morsom nok i filmen. Skuespillerprestasjonene hos gutta er ganske slappe, og da særlig hos en pur ung Ben Affleck som er mest kjent i etterkant. Da er jentene mer frisk i filmen, men de er dessverre mer i bakgrunnen. Filmen føles dog helt grei å se, men er litt for blekt forsøk på å skape noe nytt med større budsjett. Mallrats blir aldri helt den komedien som jeg håper til tross for at Kevin Smith krampaktig forsøker å underholde meg.

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

- Jay and Silent Bob Reboot - Meta-komedie som fungerer overraskende godt
- Zack and Miri Make a Porno - En litt 'fucked up' film
- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Deseret News, Salt Lake City
  • Palo Alto Weekly
  • Kansas City Kansan

Gramercy Pictures, Alphaville

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»