Anmeldelse av Split, amerikansk film fra 2016

Grøsser, Thriller Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

Split - Trailer 27.07.2016

En god psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 27.06.2017]

3 unge jenter blir kidnappet av en sinnsforvirret mann med 23 ulike personligheter. Imens jentene forsøker å finne en vei ut, innser de etterhvert at noen av personlighetene til fangevokteren, Kevin, er mer truende enn andre. Men det de ikke vet er at Kevin har en 24. personlighet som han forsøker å undertrykke, den verste av dem alle. Dette blir en kamp på liv og død...

Spennende roller for McAvoy

James McAvoy spiller intet mindre enn 4 roller i denne spennende thrilleren som har M.Night Shyamalan i registolen. `Split´ starter både interessant og spennende, da 3 unge jenter kommer hjem fra en tur. De blir kjørt hjem av faren til en av jentene. Mens faren pakker bilen, kommer det en ukjent mann gående mot bilen. Plutselig sitter den ukjente mannen på førersiden i bilen, og vips blir jentene blir bortført.

Kidnapperen Kevin, (James McAvoy) er en særdeles kompleks person som lider av dissosiativ identitetsforstyrrelse. Noen av hans 24 personlighetstilstander er sympatiske, imens andre er mer destruktive og på søken etter en unik mental utvikling som krever helt spesiell hjelp fra unge kvinner.

En god psykologisk thriller

To av de kidnappede jentene må sies å være sjangertypiske offre. Den tredje jenta bygges innledningsvis uhyggelig godt opp som hardhudet og handlekraftig  Vi får også stadfestet det gjennom fengslende tilbakeblikk av hennes formative barndom. Shyamalan forsøker seg på en nervepirrende thriller, og det lykkes han delvis med. Filmen blir aldri kjedelig. Shyamalan forsøker også å komponere en særdeles kompleks kidnapper. En skurk som krever både en dyktig rolleprestasjon, og en meget gjennomtenkt og kløktig oppbygging for å kunne fungere. Det lykkes han bra med.

Interessante rollefigurer

McAvoy er en dyktig skuespiller, og han klarer på et imponerende vis å spille de ulike personene bra, sett bort ifra da han spiller en 9 år gammel gutt kalt Hedwig. Det blir mer komisk enn bra. De tre offrene Casey Cook (Anya Taylor-Joy), Marcia ( Jessica Sula) og Claire Benoit ( Haley Lu Richardson) er også interessante å følge, selv om det er Casey som vies mest skjermtid, og som må finne ut av personlighetene til Kevin. Shyamalan har også en liten rolle i filmen, men vies så kort tid at det ikke føles spesielt troverdig.

Konklusjon:

Endelig er det laget en ny psykologisk thriller som både er spennende og samtidig interessant å følge. James McAvoy som for de fleste er kjent fra X-Men universet gjør endelig en rolle som passer han som hånd i hanske. Han spiller dog 4 ulike personer, men undertegnede synes de er spennende å følge. Med tålmodighet, en skrekkskitten estetikk og en potensielt interessant skurkerolle, maler Shyamalan ut en seig kidnappingshistorie hvor han prøver å skape spenning ved og dissekere skurkens mentale tilstander. Helt mot slutten av filmen ser vi et glimt at actionstjerna Bruce Willis. Antagelig kommer det en oppfølger. Det tyder i alle fall slutten på.

- Glass - Superkreftenes sluttkamp er en variert opplevelse
- Unbreakable - En annerledes superheltfilm

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Wanted - Tåpelige Wanted
- The Last King of Scotland - Sterkt og spennende om et mørkt regime

- Glass - Superkreftenes sluttkamp er en variert opplevelse
- The Visit - En leken og frisk Shyamalan er tilbake!
- After Earth - After Shyamalan?
- Luftens siste mester - Nær total fiasko for Shyamalan
- The Happening - Ukens Happening
- Lady in the Water - Et annerledes eventyr satt til vår tid
- The Village - En av Shyamalans mer undervurderte filmer
- Signs - Fengende romvesenfilm, men drar noe ut
- Unbreakable - En annerledes superheltfilm
- Den Sjette Sansen - Fantastisk kul ved første gjennomsyn

- En aldri kjedelig, men noe schizofren thriller
- Psykologisk thriller om en kidnapper med flere personligheter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray