Anmeldelse av The Rift, amerikansk film fra 1990

Action, Thriller, Grøsser, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 79 minutter

Middelmådig

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 24.06.2017]

En eksperimentell ubåt, "Siren 2" blir sendt for å finne ut hva som skjedde med "Siren 1" som, under mystiske omstendigheter, har forsvunnet i en dyp grøft i havet. Redningsaksjonen går fryktelig feil når de begynner å finne ting som ikke skal være der.

Science fiction er en sjanger hvor det fort blir veldig tydelig når det er en lavbudsjettsfilm, en B-film om du vil. Noen ganger lages det slike filmer dårlig med vilje, kanskje i håp om å få en viss kultstatus - Sharknado er et greit eksempel på det. The Rift derimot er en B-film som prøver å bli tatt seriøst.

Noe den ikke klarer...i alle fall ikke for undertegnede. Jeg vil riktignok berømme skaperne av filmen for å i det minste forsøke å bruke penger riktig, dvs. begrense bruken av spesialeffekter blant annet. Nå er filmen riktignok fra 1990, så det var begrenset med CGI likevel på den tiden, og effekter som blodsprut ser faktisk bra ut.

Men det hjelper så lite, når handlingen er syltynn. The Rift er laget av folk som helt tydelig er inspirert av The Abyss...Alien også, men definitivt The Abyss. "Fattigmannsversjonen" av The Abyss kan man egentlig kalle denne. Manuset er, i mangel av et bedre ord, cheesy. Jeg klarer ikke bestemme meg for om de prøver seg på tørr humor eller om de prøver å bli tatt seriøst Ei heller har filmen tålt tidens tann særlig bra - i enkelte scener så ser det ut som de sitter i et blått rom, trykkende helt tilfeldig på en Commodore 64. Star Wars fra '77 hadde et bedre setup - både selve datamaskinene og hva som vistes på skjermene - og den filmen er 13 år (!) eldre enn The Rift.

Rollelisten til filmen er noe anonym, bortsett fra Ray Wise og R. Lee Ermey. Men det hjelper lite når manusforfatterne Juan Piquer Simòn (som også har regien) og Mark Klein serverer tynn suppe - da blir alle anonyme, uansett hvor kjente de er.

En liten fun fact er at regissør Simòn måtte ha med seg en tolk på settet, fordi spanjolen ikke snakket engelsk og noen måtte oversette når han skulle instruere de amerikanske skuespillerne. Mon tro om noe ble lost in translation...

Jeg triller en treer på terningen for denne. Har du lyst til å se en dyptgående science fiction-film, så se heller The Abyss. The Rift anbefales egentlig bare hvis man har lyst til å se en B-film, fordi det nettopp er en B-film og man kan le litt av den elendige produksjonen.

Jeg vet det finnes en egen sjanger, eller fanbase om du vil, av B-filmer. Samler du på det, så er The Rift en god kandidat for å legge til i samlinga.

- Extra Terrestrial Visitors - Elendig E.T. kopi.
- Pieces - Puslespillmorderen slår til!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film