Anmeldelse av Charlie og sjokoladefabrikken (Charlie and the Chocolate Factory), engelsk (britisk) film fra 2005

Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 7 år

Rart og fortryllende sjokoladeeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.06.2017]

Dette er historien om en om en vanlig liten gutt som het Charlie Bucket. Han var ikke raskere, ikke sterkere og ikke flinkere enn andre barn. Familien hans var ikke rik, eller mektig, og hadde ikke gode forbindelser. Da hadde faktisk knapt nok til å spise. Charlie Bucket var den heldigste gutten i verden. Han visste ikke at han skulle komme på besøk i verdens største og mest magiske sjokoladefabrikk. Der treffer han Willy Wonka. Det blir et møte som endrer livet hans for all tid...

Bestefar Joe forteller Charlie fortellinger om den genierklærte Willy Wonka som han jobbet hos i sine yngre dager. Willy Wonka begynte med en eneste butikk på Cherry Street 20 år tidligere. Men snart ville hele verden ha sjokoladen hans. Wonka revolusjonerte godteindustrien og kom med en ny is som kunne holde seg kald i timevis uten å være i fryseren. Willy Wonka tenkte alltid stort og laget den største sjokoladefabrikken i historien som var 50 ganger større enn noen annen.

De andre sjokoladefabrikantene var blitt sjalu på Wonka og sendte ut spioner for å kopiere hans ideer og oppskrifter. Det ble så ille at en dag ba Wonka alle sine arbeidere å dra hjem og aldri komme tilbake. Willy Wonka stengte fabrikken og en stund senere kom det hvit røyk ut av fabrikkpipene igjen. Siden har ingen sett Wonka og ingen har sett noen komme inn og ut av fabrikken, bortsett fra bilene som kjører ut med godterier.

Så kommer Willy Wonka på den glimrende ideen om å utlyse en konkurranse. Han har gjemt fem gullbilletter i sjokoladene sine. De fem heldige barna vil få kunne besøke fabrikken hans. Billettene er blitt spredt over hele verden og bare fem heldige barn kommer til å finne dem. Charlie har ikke råd til sjokolader, men har snart bursdag og da vanker det en sjokolade på ham. Og han blir fortalt at han har like stor sjanse som alle andre til å finne en gullbillett, men de andre finnerne har helt andre forutsetninger enn Charlie for å finne billetten, de har nemlig rike foreldre som kjøper dem alt de peker på...

Filmen baserer seg på en kjent barnebok av Roald Dahl med samme navn som filmen. Jeg har nylig lest boken, og gledet meg stort til å se filmen igjen, som jeg husket som et bra kinominne. Og i mine øyne skuffer ikke denne filmen meg. Den er akkurat passe snål og visuelt tiltalende. Filmen setter meg i rett stemning allerede fra første bilde. Og filmen begynner med tradisjon tro med sjokoladeproduksjon som i filmen fra 1971. Og allerede i introduksjonen film filmen får vi se de fem gullbillettene bli lagt i sjokoladene av Willy Wonka personlig før sjokoladene blir pakket i kasser og kjørt ut med store røde lastebiler.

Alle de viktige øyeblikkene fra boken er tilstede. Filmen er krydret med små artige detaljer hele veien som utbroderer inntrykket og stemningen jeg fikk av å lese boken. Det er detaljer i alt fra det skjeve, gamle huset til familien Bucket til ekornscenen som åpner nøtter og leiter etter tomme nøtter. Det er et magisk øyeblikk når Charlie åpner sjokoladen sin på bursdagen med hele familiens forventningsfulle øyne rettet mot sjokoladen. Det er også magisk med første møte med Willy Wonka med replikken ‘Good Morning Starshine, The Earth Says: Hello!’. En passende replikk for en sjokoladefabrikkgeneral som minner om en kryssing mellom Michael Jackson og et romvesen.

Filmen er regissert av Tim Burton som er en god forteller. Det visuelle er i alle fall hundre prosent gjennomført i filmen. Fabrikken ser helt fantastisk ut på innsiden. Jeg elsker at filmen er badet i veldig fargefull og gjennomført scenografi som bare Burton kan komme opp med. Elsker mange av Tim Burtons filmer og dette er en av hans sære godbiter. Burton har klart å tilføre bokens historie dybde og detalj. Johnny Depp er blitt en 'golden boy' hos Burton igjennom mange samarbeidsfilmer. Det er også ingen bedre enn Johnny Depp til å spille Willy Wonka. Han er fremstår som en svært snål og eksentrisk rollefigur. Det er noe litt trist over Willy Wonka med en ulykkelig barndom. Gjennom filmen får vi forklart hvorfor Wonka er så glad i søtsaker som han aldri fikk oppleve som barn med en berømt tannlege som far.

Oompa Loompaenene er også et kapittel for seg selv med sine mange kule sanger og utrolig sære utseende og påkledning i lateksdrakter i mage knallfarger. Men selv om sangene er artige, savnet jeg den episke Oompa Loompa sangen til 1971-versjonen av filmen. Det er den som går sånn: ‘Oompa loompa doompety doo. I've got a perfect puzzle for you. Oompa loompa doompety dee. If you are wise you'll listen to me’. Om du ikke har fått med deg den, søk den opp på Youtube.

I mine øyne er dette den 'ultimate' filmatiseringen av den kjente Roald Dahl-boken. Jeg elsket filmen som virkelig fikk meg til å igjenoppleve boken. Liker at Burton har forsøkt å virkelig formidle det fantastiske som boken har å by på. Nærmest alle øyeblikk fra boken er med i filmen og noen ganger er de litt endret på men det er bare smådetaljer og filmen bruker disse små detaljene for å forklare sitt univers, rollefigurer og å bygge opp atmosfære i filmen. Slutten har også sin egen tvist som er gjort på litt annet vis enn i boken. Filmen har en litt mørk, men sukkersøt atmosfære. Dette er en film som kanskje er litt for rar mørkt og rart for barna, men som voksen lever jeg meg bra inn i filmen. For mange vil nok dette være litt av en jokerfilm, men om du kommer under huden på rarheten til filmen og elsker Burtons stil i filmen, er dette noe du garantert vil omfavne.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Heksene - Spennende hekseeventyr
- Charlie og sjokoladefabrikken - Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Ed Wood - En tribute til en kultfilmskaper noe uten om det vanlige
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Dumbo - Storslagent om sjarmøren Dumbo!
- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv

• nationen.dagenstv.com
  • StudVest

Storbritannia, USA, Australia

Engelsk, Norsk

Warner Bros. Pictures, Village Roadshow Pictures, The Zanuck Company, Plan B Entertainment