Anmeldelse av Bubba Ho-tep, amerikansk film fra 2002

Komedie, Grøsser, Mysterie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Skrekkmoro med Campbell som Elvis

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.06.2017]

Elvis Lever og oppholder seg på et aldershjem i Texas. Han er bitter over at han byttet identitet med en Elvisimitator som døde og dermed kunne han ikke bytte tilbake. Naboen hans, Jack, er hellig overbevist om at han er John F. Kennedy, til tross for at han er en farget. Kennedy og Elvis slår seg sammen når de oppdager at de øvrige beboerne på aldershjemmet dør en etter en av ikke naturlige årsaker. Utrustet med gåstol og en rullestol er det opp til The King og JFK å stoppe mumien som går løs på gamlehjemmet før han suger livskraften ut av hele gjengen...

Bruce Campbell har en helt egen sjarme i alle rollene han forsøker seg på. Personlig elsket jeg Campbell som Elvis på gamlehjem. Han har akkurat den riktige ‘gi blaffen’-holdningen som passer som hånd i hanske inn på et slikt sted. Elvis tilbringer tiden sin for det meste i sengen sin på det nitriste rommet sitt. Og skal han opp å gå så er det kun fordi han er redd for å miste sjelen sin til mumien som hjemsøker gamlehjemmet på nattestid. Det blir også mye moro ut av den fargede Kennedy som gir mye humor tilbake til filmen.

Alt er pakket fint sammen med et skrekkmysterium. Elsket også de kule grøsserelementene som er med på å friske opp denne filmen sammen med den sære og herlige komediepoengene. Dette minner egentlig veldig mye om Ash fra Evil Dead bare i Elvis kostyme og ‘look’. Liker skrekkelementene med mumien og den nasty kakkelakken som gjør filmen passe spooky til tider. Filmen har en veldig god stemning som passer perfekt sammen med det underfundige plottet og de rare rollefigurene. Liker også at filmen forteller oss noe om det å være fastlåst på et gamlehjem. Rollefigurene slåss med andre ord hele veien for å få tilbake verdigheten.

Filmen er regissert av Don Coscarelli. Han står bak skrekkfilmer som Phantasm-serien, The Beastmaster og John Dies at the End. Bubba Ho-tep er en film som klarer å skille seg ut i mengden, og det til tross for at den ikke har det høyeste budsjettet å støtte seg på. Effektene er stort sett praktisk gjennomført, noe alle skrekkfilmfans vil kunne omfavne lett. Jeg likte veldig godt måten filmen er skrudd sammen på og den eldre skrekkregissøren Coscarelli klarer seg veldig bra i registolen. Han får frem en vellykket sjangerfilm i skrekkkomedielandskapet.

Alt i alt er dette en film det er lett å like om du liker mørke komedier. Bruce Campbell er en favoritt hos mange og viser hva han er god for i denne filmen. Likte også veldig godt Ossie Davis legendariske tolkning av John F. Kennedy. Davis og Campbell blir med andre ord litt av et radarpar som kjører filmen mye alene. Du vil både le litt av alle de rare rollefigurene og situasjonene de befinner seg i. Også skrekkfilmsekvensene sitter i filmen og det gjør dette til en passe komplett film som mestrer mye av det den forsøker seg på.

- John Dies at the End - Underholdende blanding av komedie, skrekk og sci-fi
- Phantasm IV: Oblivion - Avslutningen på historien fra Phantasm-universet
- Phantasm III: Lord of the Dead - Tredje skrekkfilmkappittel i Phantasms rare univers
- Phantasm II - Den rare skrekksmørjen fortsetter
- Phantasm - Surrealistisk mareritt