Anmeldelse av Rogue One: A Star Wars Story, amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 12 år

Rogue One: A Star Wars Story - Trailer 13.10.2016

Svært vellykket Star Wars-Spinoff

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.04.2017]

Den unge kvinnen Jyn Erso (Felicity Jones) er likegyldig til kampen mot Imperiet. Hun blir motvillig en viktig brikke i kampen mot å ødelegge et supervåpen. Det fordi hennes far, Galen Erso (Mads Mikkelsen), som hun ikke har sett på mange år, er konstruktøren bak Dødsstjernen. Hun blir tvunget med på tokt for å lete etter faren sammen med noen krigere fra opprørerne. Hennes følgesvenner er blant annet Cassian Andor (Diego Luna) og roboten K-2SO (Alan Tyduk). Sammen forsøker å stjele planene for det ultimate masseødeleggelsesvåpenet...

Da jeg først hørte om denne Star Wars-spin-offen hadde jeg ikke høye forhåndsforhåpninger. Da kritikkene kom fikk jeg straks litt høyere forventninger, men jeg tenkte at det ikke var sikkert jeg ville like filmen like godt som jeg gjorde. Dette var rett og slett en kjempefilm i blockbustersegmentet og også en drivende god Star Wars-film. Jeg fikk heldigvis litt av den samme følelsen som da jeg så de gamle filmene i min ungdom, men jeg synes fremdeles hardnakket at de gamle filmene er litt gjevere enn det jeg fikk her.

Filmen begynner svært bra uten å forklare så mye. Jeg likte fortellergrepet i filmen ganske bra. I mine øyne får du ikke avslørt hva som skjer for tidlig. Heldigvis trenger man ikke være rakettforsker for å gjette hva som foregår og hvem vi følger underveis i filmen. Vi blir kjent med rollefigurene underveis. Likte en god del av rollevalgene svært godt. Felicity Jones gjør en sterk rolletolkning i hovedrollen som Jyn Erso. I andre roller treffer vi også kjente og kjære fjes som Mads Mikkelsen og Forest Whitaker. Satte også stor pris på kinesiske Donnie Yen, som jeg kjenner godt fra Ip Man-filmene og praktfulle ‘Hero’ fra 2003. Han spiller den kanskje beste og mest markerte rollen i filmen. Det er også tilfredsstillende å få noen par glimt av Darth Vader med James Earl Jones karakteristiske stemme.

Både spesialeffekter og måten filmen er satt sammen på er helt topp. Filmen føles som noe som kunne vært del av de eldste Star Wars-filmene, bare med litt oppdatert 'look' og ørlite høyere tempo på actionsekvensene. Midtveis synes jeg filmen ikke flyter like bra med henhold til at spenningen ikke er helt på topp, men alt blir forklart hvorfor det måt være slik. Det beror seg på at flere innad i gruppen har forskjellige motstridende oppdrag. Med dette får vi også en oppbygning mot slutten som er veldig kul og redder æren for denne Star Wars-spinn-offen.

Jeg liker veldig godt å se filmer som er del av en filmserie der alt bygger på hverandre, men det var også ganske befriende å få en annen vinkling på konflikten i Star Wars-universet mellom det gode og det onde med noen, for meg, helt ukjente helter. Dette føyer seg også fint inn i rekken og forklarer detaljer rundt de gamle filmene. Jeg synes også at filmen som enkeltfilm godt kan nytes uten å ha sett de gamle star Wars-filmene, men om du har det så får du en del mer kjøtt på beinet og kjenner hvorfor ting skjer og hva som vil skje videre.

Dette er en veldig annerledes Star Wars-film enn vi er vant til med Jedieridderne i spissen. Vi får her perspektivet fra opprørerne som bare er med i biroller i de andre filmene. Det er mye mot og kampvilje i motstandsbevegelsen. De kjemper noen viktige slag mot en nesten total overlegen styrke. De som har sett de andre filmene vet jo hvordan det går videre og hvor viktig denne filmens handling egentlig er. Vi får også se kraften litt i bruk både hos noen innad i motstandsbevegelsen og hos Darth Vader selv som viser seg som en 'bad ass' av dimensjoner i denne filmen.

Alt i alt likte jeg dette svært godt. Synes imidlertid at den forrige offisielle Star War-filmen (The Force Awakens ) var litt bedre, men ikke mye. Derfor ruller jeg en femmer på terningen og anbefaler også andre enn bare Star Wars fans å se denne filmen. Var litt skeptisk til hvordan slike spinn-off-filmer ville fungere, men om alle er like solid laget som denne, har vi ingenting å frykte. Med andre ord får regissør Gareth Edwards mer enn godkjent for dette, og presterer i mine øyne hans beste film i karrieren til nå. Håper han får like store oppgaver å bryne seg på i fremtiden. Fra ham venter jeg herved meg mye av.

[ Foto/Copyright: 2015 Lucasfilm Ltd., All Rights Reserved. ]

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Godzilla - Monsterguden Godzilla redder dagen
- Monsters - Befriende poetisk og realistisk monsterinvasjon

- En litt rotete film om opprørernes kamp mot imperiet
- Svært underholdende og Star Wars-tro!

11.01.2017 sier KitanoTo: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Svært underholdende og Star Wars-tro!': God anmeldelse av en overraskende underholdende film med kjent formel! Likte særlig godt scenen i slutten av filmen hvor Vader får være det uhyggelige monsteret han bør være.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Filmjunkie.blogg.no
  • Boston Globe
  • Pitch.com
  • Globe and Mail
  • Skont Productions (Youtube)
  • San Francisco Chronicle