Anmeldelse av Austin Powers - Mannen Med Det Gyldne Lem (Austin Powers in Goldmember), amerikansk film fra 2002

Komedie, Parodi Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Morsom tredje Powersoppvisning

[Skrevet av: Carl, Dato: 20.08.2002]
Yeah, baby, yeah! Austin Powers (Austin) er tilbake, denne gangen for å redde verden fra å bli ødelagt av Dr. Evil og Goldmember, en gal vitenskapsmann som Evil tok med seg tilbake til 2002 fra sekstitallet. Med seg på laget har Powers Foxxy Cleopatra (Knowles)...

Jeg må si at jeg ikke hadde de største forhåpningene da jeg satte meg til rette i kinosalen for å se den tredje Austin Powers filmen i rekken. Oppfølgere pleier aldri å være noe særlig, men jeg likte Austin Powers 2 bedre enn eneren. Derfor ville jeg gi treeren "the benefit of the doubt". Jeg ble heldigvis ikke skuffet. Selvsagt, dette er ikke nære en klassiker, men som nummer tre i rekken av disse filmene, blir det å lage en god film ganske vanskelig.

Myers har gjort en ok jobb med manuset. Historien er ikke revolusjonerende, og det er en del morsomme poeng fra de to tidligere filmene som kommer igjen i denne. Eksempler vil da bli Dr. Evils forsøk på å få Scott til å holde munn (Zip it!), Fat Bastards selvgode kommentarer, små scener på rad der folk oppdager noen bryster på himmelen, og kommentarene i scenene blir knyttet sammen til et morsomt poeng, Mini-me og Powers som sloss, Dr. Evil som rapper, og masse annet. Jeg synes dette er morsomt, sikkert fordi det er en stund siden jeg har sett de to eldre filmene. Det tyder ihvertfall ikke på at Myers har brukt for lang tid på manuset.

Skuespillerpresentasjonene er gode, Mike Myers spiller bra som vanlig, men jeg synes ikke Knowles spilte noe særlig bra. Heldigvis hadde hun ikke så mange replikker.

Alt i alt en morsom film som er verdt å skaffe seg.

- Austin Powers 2 - Spionen Som Spermet Meg - Oppvisning i tullball
- Austin Powers - Agenten som kom opp av fryseren - Komedie med mange artige referanser

- Trumbo - Interessant Hollywood-innblikk
- Svigers er aller verst - Meet the Fockers - Plump og litt flau og mindre morsom oppfølger
- Slekten er verst - Komisk svigerfarmareritt

• Filmlisten.no
  • Bergenpuls
  • Filmanmelderen.no
  • Filmguiden

New Line Cinema, Moving Pictures, Team Todd, Gratitude Intl.

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»