Anmeldelse av Arn - Riket ved veiens ende (Arn - Riket vid vägens slut), svensk film fra 2008

Action, Eventyr Spilletid: 128 minutter

Arn - Riket ved veiens ende - Trailer 18.08.2008

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Krig og kjærlighet koster mye blod, svette og tårer for Arn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.02.2017]

Året er 1187. Langt oppe i nord, i det mørke Norden lå riket Västra Götaland. Det var et lite, splittet rike, der tre mektige ætter kjempet om kongemakten. I dette mørket spres den kristne troens lys fra kirker og klostre. Men for Cecilia, føltes klosteret iblant som et hjem uten Gud. Hun ble sperret inne mot sin vilje og ble adskilt fra sin elskede Arn, som ble dømt å tjene i det hellige land. Snart er Cecilia og Arn klar til å ende sin straff for deres forbudte kjærlighet, men Arn må bare være med i et siste slag mot erkefienden Saladin. Han lurer på om hans kjære Cecilia fremdeles venter på ham, og hun lurer på om han overlever krigene i det hellige land...

Jeg har nettopp lest ferdig de tre Arn-bøkene, skrevet av Jan Guillou, og har sett den første filmen. Derfor gledet jeg meg til å se videre, selv om første film ikke var helt like god som jeg hadde håpet på. Selv om bøkene teller tre bøker, er det kun laget to filmer. Dette er den siste og avsluttende filmen om Arn. Filmen føles helt grei som en Arn-filmatisering, men bøkene er milevis bedre. Skuespillet er heller ikke stort å skryte av, men det er litt kult med norske øyne, å se Anders Baasmo Christiansen som spiller en viktig birolle som nordmannen og bueskytteren Harald Øysteinsson.

Filmen gjør om på noen detaljer i forhold til boken, som nok vil splitte Arn-fansen. I tillegg føles filmen litt treg og mangler litt driv og rytme. Det gjør at filmen kan føles litt kjedelig og uengasjerende til tider. Handlingen og manuset er svært enkelt til tider, noe det ikke føles som i bøkene, der det er en del spenning underveis. Det er mange fjes å holde rede på også, men for de som har lest bøkene bør det være relativt lett å henge med i svingene. Jeg kjenner igjen flere scener fra den siste boken, men også en del er utelatt. Det gjør at jeg ikke føler at alle de øyeblikkene jeg følte var kult fra boken er tatt med i filmen, selv om hovedlinjene er på plass.

Kampscener er svært enkelt skildret og det er alltid de ‘små’ kampene som vises i filmen. Dette er forståelig ettersom slike scener i stor skala er svært dyre å produsere. Men det skapes også illusjoner om større slag, men bare at vi ser ikke så mange ryttere på skjermen til en hver tid. Mot slutten får vi de største kampscene der vi ser flest krigere, men selv der også merker vi at det er litt tynnere i rekkene enn det skal se ut som. Men det er uten tvil disse scenene filmen satser mest på av krigsscenene.

Filmen begynner bra, men så tar virkelig klisjeene over showet. Selv om Arn er en utrolig kar i bøkene, kunne man imidlertid forsøkt å få filmene litt mer realistiske. De fleste scener i filmen er veldig overdrevne i alle retninger, både når det gjelder krig, diplomati og kjærlighet. En film som denne burde klart å holde seg unna de alt for typiske presentasjonsteknikkene. Liker at filmen fototeknisk ofte er inne på et rett spor, men det stopper der replikkene tar over. Det er nemlig noen overganger, begynnelser på scener og pauser mellom scener som i min bok er det vakreste med denne filmen. Fotoet er med andre ord flott gjennomført til tider med flere utrolig stilige lokasjoner, særlig stedene som filmes i midtøsten føles nesten drømmende kule.

Etter å ha sett denne andre filmen ble jeg litt skuffet. Det fordi den føltes et hakk dårligere og tregere enn første film om Arn. Jeg hadde håpet at filmskaperne skulle skru dette til enda et knepp, men det skjedde aldri. ‘Arn - Riket ved Veiens Ende’ er dog ingen dårlig film, den er bare litt traust og fullstendig nedlesset i filmklisjeer. Det koster å lage episk film og dette var den dyreste filmen i Norden da den kom ut. Arn-filmene sikter også høyt og er i samme landskap som Mel Gibsons ‘Braveheart’ og Ridley Scotts ‘Kingdom of heaven’. Filmen ser nesten tidvis like bra ut som disse filmene, men når ikke helt opp med tanke på filmfortellerkunsten. Men Arn-filmene er absolutt verdt å få med seg om du liker sjangeren. Den har åpenbart en del kvaliteter i fotoarbeidet, samt at historien om Arn er en bra heltesaga i seg selv, selv om filmen ikke får ut heltens sanne potensiale.

- Arn - Tempelridderen - Helten Arn fyller ikke sitt sanne potensiale på film

- Against the Ice - Dansk polferd på Netflix…
- Liza Marklund - Nobels testamente - Overtydelig og lite troverdig krimaffære som dog ser pen ut og med et passende friskt utgangspunkt
- Arn - Tempelridderen - Helten Arn fyller ikke sitt sanne potensiale på film

• Svd.se

Sverige

Svensk

AB Svensk Filmindustri

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»