Anmeldelse av Hardcore (Hardcore Henry), amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Hardcore - Trailer 07.03.2016

En hel actionfilm presentert fra heltens synsvinkel

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2017]

Filmen begynner i det Henry blir vekket til live av sin kone. Han husker ingentign av sitt tidligere liv, og noen noen minutter senere blir han skutt på og kona blir kidnappet. Den mektige krigsherren Akan har en armé av soldater og en plan er å ta over verden. Henry finner etterhvert ut at han er i Moskva, der alle vil drepe ham. Men en mystisk engelskmann, ved navn Jimmy, rekker ut en hånd til ham. Men kan han egentlig stole på ham? Om Henry bare overlever kaoset blir han lovet at sannheten bak din identitet vil komme på bordet...

Dette er litt av en joker som filmvalg. Jeg vil tro filmen vil dele publikum i to. Noen vil synes at dette er svært underholdende og friskt, mens den andre halvparten vil avfeie filmen fra første stund og hat den. Der fordi filmen har en meget spesiell og svært voldelig måte å presenteres på. Filmen består av en eneste lang actionorgie, og alt blir sett fra hovedpersonens synsvinkel gjennom hele filmen.

Jeg er veldig imponert at man klarer å gjennomføre en hel film i førstepersonsperspektiv. Jeg hadde trodd at filmen skulle gå tom underveis, men filmen klarer hele veien å overraske oss å holde på spenningen gjennom hele filmen. Elsker når filmer gjør nye ting og dette var ikke så langt unna dataspill, bare i mye bedre grafikk.

Digger mye av actionen i denne filmen. Filmen føles svært intens, men underholdende. Den filmen dette kanskje mest minner om er Jason Stathams Crank, men bare at denne filmen føles bedre gjennomført. Det er også en bakenforliggende historie som vi etterhvert får pusslet sammen. Den sentreres rundt hvem Henry egentlig er, hvem han jobber for og hvordan alt henger sammen.

Dette er regissør Ilya Naishullers debutfilm. Naishuller står selv bak manuset for filmen også og det er ganske bra gjennomført. Filmen er friskt laget og med mye deilig action hele veien. Liker hvordan filmen klarer å holde drivet og intensiteten oppe hele veien. Det er ikke enkelt, men Naishuller leverer varene. Er spent på å se hva Naishuller finner på i kommende filmer. I mine øyne er han en lovende filmskaper, fordi han ikke gjør ting lett for seg i sin første film.

Hardcore Henry er forteller en historie i bakgrunnen, og selv om dette kan minne om en standard actionfilm, er det blandet inn en del sci-fi-elementer i historien. Jeg skal ikke avsløre så mye annet enn at Henry ikke er en helt ‘vanlig’ mann og at skurken Akan har etter vår tids standard voldsomme krefter. Likte godt denne sci-fi-biten i filmen, selv om den ikke er så så dominerende.

For noen kan det bli litt mye surr i hodet av å se på 90 minutter med action i første person. Og særlig om du ikke likte virringen på kameraet i Cloverfield, da er det bare å styre unna denne, men du verden hvor moro dette egentlig er for oss andre. Men til tross for at jeg liker at filmen liker med actionpresentasjonen, så er jeg litt tilbakeholden når jeg skal trille terning, men ikke mer enn at jeg ruller en sterk firer på terningen, for en energibopmbe av en film som gir deg det du forventer og enda litt til.

02.05.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'En genistrek av en actionvoldsorgie!': Satte også stor pris på dette adrenalinkicket av en film. Tror den fikk mye igjen for at volden var såpass rå, i enkelte sekvenser nesten vond (for i de påfølgene minuttene å bli dratt ut i det komiske). Her hjalp både bilderealismen og at handlingen var lagt til Moskva, hvor denne volden av forskjellige grunner føles mer virkelighetsnær (tenk referansen til solgte balltre og faktiske problemer med
hatkriminalitet). Blandingen av dette ubehaget og den underholdende voldsfarsen gjør filmen mer vital. Men det er også litt betenkelig

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray