Anmeldelse av Jeepers Creepers, amerikansk film fra 2001

Grøsser, Drama Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 15 år

Mareritt på landeveien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.02.2017]

Filmer åpner med en eldre bil som kommer kjørende på en landevei på høylys dag. Søskenparet Trisha og Darry er ute på kjøretur. Vi får en herlig stemning i bilen. De to gjetter på hva bilskilt de passerer betyr. Darry er passe optimistisk imens Trisha tenker i negative baner. De får en liten støkk når en gammel lastebil forsøker å passere dem på veien på villmannsvis. Siden ser de den samme bilen stående parkert opp mot en nedlagt liten kirkebygning. Der ser de en maskert mann som dumper noe, rullet inn i et laken med røde flekker på, ned i et stort rør. Mannen merker at de ser ham og kommer kjørende etter dem i stor hastighet. Han forsøker å presse dem av veien. De har ingen valg enn å kjøre ut på et jorde. Trisha vil helst komme seg avgårde igjen, imens Darry vil se hva som skjuler seg i røret. Han får viljen sin og snart er de med røret ved kirken. Han hører noen i røret og begynner å kravle ned i det for å sjekke.

Filmen begynner svært kult. Det er mye god skrekkfilmstemning i filmen. Som alle ravnene som befinner seg i nærhet av kirken. Nede i hullet finner han en mann med oppsprettet mage som er sydd igjen og snart lik som henger i vegger og i tak. Da begynner Darry å angre på sin heltete oppførsel. Han blir helt sjokkskadet av synet. Plutselig bytter søskenparet roller i hvem som er den tøffe og ikke. Men derfra og utover har ikke filmen like mye å komme med.

‘Jeepers Creepers’ er en blanding mellom en hel del rekke filmer. Vi får litt Skrik-aktig i form av metafilmreferanser. Som da Darry skal klatre ned i røret. Da smeller det fra Trisha: ‘Du vet når noen gjør noe kjempedumt i skrekkfilmer, og alle hater dem for det; Dette er en slik ting’. Slik humor liker skrekkfilmfansen ekstra godt. I tillegg finnes det også en liten 'desj' ‘Texas Chainsaw Massacre’, en liten dose slasher, samt litt Stephen King mot slutten.

Vi kommer ikke uten å beskrive morderen. Han ser ut som en maskert mann med langt pistrete hvitt hår. Hele filmen lurer vi på hvem/hva dette er. Han kan minne litt om de store slasherikonene i form av Jason eller Michael Myers, men filmen har sin helt egen måte å presentere ham på. Mot slutten får vi se mye til denne merkelige morderen som er mer ‘bad ass’ enn først antatt.

Mystikk er det også mye av i filmen. I tillegg til at morderen er mystisk, så finner vi også en synsk dame, en dame med mange katter og en gammel sang som signaliserer fare. Filmen har mye kul skrekkfilmoppbygning, men det mangler det siste lille ekstra før dette tar virkelig av. Selve slutten er ikke stort å skryte over og er det svakeste punktet til filmen. Filmen er litt småskummel, men mangler litt for å bli så hardcore som man forventer av en slik film. Når morderen blir skadet, må han spise kroppsdeler for å regenere seg.

Alt i alt føler jeg denne filmen er som en ‘berg og dalbane’-opplevelse. I begynnelsen går det bratt oppover, men så kommer nedoverbakken der har den ikke så mye mer å komme med. Det virker nemlig som om filmskaperne ikke har vist hvordan dette burde ende. Fra midten og utover viser filmen både tomhet og uferdighet.

Konseptet er nemlig bra originalt, men filmen mangler litt moment. Jeg ble heller ikke så skremt, og finalen varer bare litt over 10 minutter. Det var med andre ord en svært skuffende ende på visen. Jeg opplever at manuset er mer en skisse enn ferdig pakke. Filmen gjør riktignok mye riktig i første del, men ‘Jeepers Creepers’ kunne blitt en mye kulere skrekkfilm med litt omskriving og flikking på manus.

Jeg så filmen etter tips fra podcasten Attack of the Killer Kast. Se hva podcasten synes om filmen: Link til 'Attack of the Killer Kast - Episode 57: Jeepers Creepers'.

- Jeepers Creepers 2 - Motsatt spenningskurve enn første film

- Jeepers Creepers 2 - Motsatt spenningskurve enn første film