Anmeldelse av Walking Tall, amerikansk film fra 2004

Action, Drama, Thriller Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 15 år

Krigshelten ønsker å rydde i dritten der han vokste opp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.02.2017]

Chris Vaughn er en tøff mann som har vært spesialsoldat. Han kommer tilbake til sitt lokalsamfunn der han vokste opp. Men mye har forandret seg siden Chris vokste opp. Den lokale småbyen er gjennomsyret av kriminelle krefter med et kasino som midtpunkt. Der hvitvaskes penger fra narkotikaen som flyter i gatene. Alt dette tenker den handlekraftige Chris å gjøre noe med, men det har sin pris når de kriminelle byr opp til krig på alle fronter...

Filmen begynner litt småsøvnig, men tar seg opp fra rundt midten og utover. Du vet selvsagt hva du får i denne hevnactionfilmen, men som gammel actionfan, likte jeg denne filmen godt nok til at den er verdt et gjennomsyn. Med andre ord er dette grei actionunderholdning som passer perfekt for gutta. Det du får er masse marcho menn, en skurk, våpen, et strippecasino og masser av slåssing.

Filmen er en igjeninspilling av en film fra 1973 med samme navn. Konseptet for filmen er ikke særlig avansert eller originalt. Dette utvikler seg raskt til å bli en veldig standard actionhistorie. Vi får elementer som hevn fra begge fraksjoner av loven i filmen. Filmen viser at man må være hard mot de harde og at rettferdighet ikke alltid er like lett å få når man 'dealer' med kriminelle storkarer.

Kevin Bray blir kanskje aldri en mesterregissør, men heldigvis har filmen har litt fortellerglede i begynnelsen. Der får du relativt okei fotoarbeide, småfrisk klipping og passende regi. Men der filmen glimrer mest er igjennom actionsekvensene som er der den jevne seer får valuta for investert tid. Liker at filmen ofte bringer spenning inn i actionsekvensene, som gjør at man lurer litt på hvordan ting kommer til å bli løst underveis. Det er nemlig aldri spenning om hvem som vinner til slutt i slike filmer av dette kaliberet.

Dwayne Johnson aka ‘The Rock’ er et passe stødig midtpunkt i filmen. Han er ikke den beste skuespilleren, men ser passe kul og røff ut. Med seg på laget følger også Johnny Knoxville (Først kjent fra Jack Ass). I tillegg får vi også en del kjemikjente fjes som Neal McDonough (Captain America: The First Avenger) og Kevin Durand (Robin Hood, Real Steel og Vikings).

‘Walking Tall’ føler den gode gamle actionfilmoppskriften til punkt og prikke. Med andre ord er dette en film man vet hva man får og historien er ikke av de aller beste. Likevel skaper filmen grei underholdning hele veien. Alt bygger opp mot det store oppgjøret som vi skjønner må komme. Rollefigurene er ikke stort å skryte av, men de fungerer som beintøffe typer som setter hardt mot hardt og aldri ønsker å tape ansikt for fienden. Dwayne Johnson melder seg på i samme tradisjon som de store kjente undergrunnsactionfjesene i bransjen som Segal, Van Damme og Norris. Om du liker typiske ‘gutterfilmer’ er dette helt grei skuring.

• Filmlisten.no
  • Filmhjerte.blogg.no

Hyde Park Entertainment, Mandeville Films, Burke/Samples/Foster Productions, WWE Films