Anmeldelse av A Nightmare On Elm Street 3 - Dream Warriors, amerikansk film fra 1987

Thriller, Grøsser Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 18 år

Spenstig horrorslasher!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.02.2017]

Vi følger noen psykiatriske pasienter som opplever at boogeymannen dukker opp i deres drømmer og dreper dem. Det gjør at de hver natt gruer seg til å sove. Ingen tror på deres historier, helt til en gammel kjenning dukker opp. Hun heter Nancy og har overlevd Freddy Kruegers mareritt før. Og som tittelen antyder, blir Nancys oppgave å skape drømmekrigere ut av pasientene. Dette for å gjøre det av med Freddy Krueger en gang for alle. Men for å lykkes må de jobbe sammen som et team for å kjempe mot deres livs verste mareritt…

I åpningscenen får vi se noen lage et skummelt papirhus av gamle aviser og lim. Det er en ung tenåringsjente som leker seg mens hun hører på ‘Into the fire’ på full guffe og drikker Coca Cola. Jenta blir så bedt å dempe seg av sin mor, og legger seg til å sove. Når hun faller inn i søvn, blir hun del av en rar drøm i en virkelig kopi av huset hun lagde. Hun følger så etter et lite barn på trehjulssykkel inn i huset. Nede i kjelleren sier barnet at Freddy er hjemme. Det får tenåringsjenta til å løpe, og snart kommer Freddy etter.

Åpner passe bra
Denne har litt av den samme ‘fealingen’ som åpningscenen i den første ‘Nightmare on Elm Street’-filmen. Også her jages en jente inn i en mørk gang, men når hun ender opp i et rom med mange hengte barn, blir det for mye for henne, og hun våkner opp. Hun går ut på badet og da griper vasken etter henne. Like etter dukker Freddy Krueger opp i speilet med sin vanlige skumle, sadistiske og hånlige latter. Freddy får vasken til å kutte pulsåren hennes. Dette er meget spookey og er blant det mest skremmende vi har fått servert i ‘Nightmare on Elm Street’-universet til nå.

Ikke frivillig innlagt…
Og når noen kutter pulsåren sin på badet hjemme, så bærer det selvsagt rett inn på en psykiatrisk klinikk. Der behandler de som forsøker å ta selvmord. Det er nok ikke lett å være i en slik situasjon som dette. Jeg mener det må være skummelt å ikke ha kontroll over eget liv. Det å være et sted der personalet bare vil dope deg ned om du har det vondt, og med en Freddy Krueger som sparringspartner inn i drømmene, er dette ingen heldig kombinasjon.

Institusjonen der Freddy regjerer om natten
Skrekkfilmer ser ut til å like psykiatriske pasienter. Det er noe ved dem som gjør slike personer ekstra sårbar. Folk flest har jo også et veldig stereotypisk bilde av mentalpasienter. I dag er ting på vei mot det mer normale der ting er mye mer normalisert. Å få Freddy Krueger til å terrorisere en psykiatrisk klinikk, er dog en passe skremmende affære. Mange kan nok få traumer av langt mindre.

Horrorkamelonen
Dette er både mørkt og skittent. Effektene er svært solide og enkelte scener er direkte ekle å se. Det blir selvsagt ingenting mot Saw-filmenes torturporno, men dette er mer skikkelig skrekk, slik man ønsker seg at det skal være. Her blir vi blant annet introdusert for skrekkfulle sorte ormer med Freddy-hode som forsøker å sluke sine offre, imens de hyler og skriker. Filmen skaper flere skremmende bilder der gjenstander rundt pasientene blir brakt til live på en meget forstyrrende måte. Freddy Krueger er med andre ord litt av en skrekk-kamelon i denne filmen.

Dette er ikke drømmemannen for den jevne kvinne
Filmen gir ‘The Man in my Dreams’ et nytt perspektiv. Det er selvsagt Freddy Krueger det er snakk om, og ikke noen form for kjæreste. Og ingen vil vel drømme om det skrekkfull beistet av en sadist. Noen av pasientene sover på skift og vekker hverandre om Freddy banker på i drømmen deres. Andre igjen forsøker andre metoder som å synge “Ain’t gonna dream no more” hele natten.

Tilbake til røttene igjen
Etter den første svake oppfølgerfilmen, har filmskaperne valgt å gå tilbake til røttene igjen. Det vi får servert her er av en helt annen klasse enn “Freddy’s Revenge”, som stinket balle til tider. For å forsøke å sikre sukessen har filmskaperne tilført bra med skrekkelementer. Det går ikke lang tid mellom hver scene som er reinspikka horror. I tillegg har man med Nancy som var en av de få som overlevde den første filmen. Hun vet hva pasientene går igjennom. Men når pasientene begynner å dø, er det ikke så mye rom for å eksperimentere på den måten som kreves for å få bukt med Freddy.

Særegen slasher
Freddy Krueger er et veldig spesielt slashermonster. Som mange andre av de store klassiske slashermonstrene, er han nærmest udødelig. Og det at Freddy dreper folk i drømmene sine føles svært nasty. De andre slashermorderne dreper sine ofre mens de er med sine fulle fem og jager dem rundt. Det at Freddy dreper i drømmer, gjør at vi får veldig mange absurde og marerittaktige mordsekvenser. Dette er med andre ord slashermordkreativitet på sitt bedre. Alt minner kanskje mer mot Hellraiser som kom samme år.

Tilfredsstillende regi
Regien er ved Chuck Russell og han gjør med denne filmen en meget solid innsats i sin debutfilm. Denne filmen var som en døråpner for ham til å jobbe med de virkelig store stjernene som Jim Carrey i ‘The Mask’ og Arnold Schwarzenegger i Eraser. I ‘A Nightmare On Elm Street 3: Dream Warriors’ har Chuck kjente skuespillere som Patricia Arquette (True Romance, Lost Highway og Human Nature) og Laurence Fishburne (Morpheus fra Matrix) å jobbe med. Resultatet er blitt en verdig 'Nightmare On Elm Street'-oppfølger.

Med denne filmen begynner man igjen å få troen på at marerittene på 'Elm Street' har noe for seg. Konseptet og manuset for filmen er faktisk ganske fiffig. Jeg liker hva filmskaperne har gjort med filmen. Som oppfølger er den jammen ikke verst. Dette har bra driv hele veien. Jeg må si at denne tredje filmen virkelig overrasket meg positivt. Filmen er også mer voldsom enn sine forgjengere og om du liker skikkelig skrekk er dette en film du bør se. Jeg liker også fantasyelementet som rollefigurene bringer inn i filmen. Filmen har med andre ord veldig mye av det du ser etter i en god skrekkfilm, men den mangler det siste lille ekstra for å få filmen til å virkelig skulle løftes opp blant de store horrorklassikerne. Filmen blir også kanskje noe sær for folk flest, som ikke har like mye sansen for mørk og voldsom skrekkunderholdning.

- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- New Nightmare - Ingen over og ingen ved siden av, den beste marerittfilmen!
- Freddy's Dead - The Final Nightmare - Det som skulle være en grei avslutning på serien...
- A Nightmare On Elm Street 5 - The Dream Child - Skikkelig møl
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av
- A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge - Ikke akkurat en drømmeoppfølger
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!

- Skorpionkongen - Enkelt, men underholdende actioneventyr
- Eraser - Banal actionmoro som man forventer det med Arnold og kompani
- Masken - Spinnvillt når Jim Carrey er Masken
- The Blob - Brutalt mer skrekk enn originalen

- Helt okei film som delvis er av interesse

• A Nightmare On Elm Street 3 - Dream Warriors
  • Slasherstudios.com