Anmeldelse av Brutte løfter (The Good Wife), amerikansk tv-serie fra 2009

Drama

The Good Wife - Hele serien

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 27.01.2017]

Alicia har vært en god kone for hennes ektemann, en tidligere statsadvokat. Etter en ganske så ydmykende skandale med sex og korrupsjon sitter ektemannen i fengsel. Hun må nå forsørge for sin familie, og bestemmer seg for å returnere til advokatyrket.

Jeg er veldig glad i såkalte courtroom dramas, altså rettsalsdrama - i både film og TV-serier. The Good Wife er en serie jeg hadde vært nysgjerrig på en stund (alle sesongene, en til sju, er for øvrig tilgjengelig på Netflix), jeg ga den en real sjanse. Nå er jeg midt i sesong seks og må innrømme at dette er kvalitet tvers gjennom. Denne anmeldelsen vil derfor også dreie seg om alle sesongene og episodene jeg har sett hittil, menu

I fare for å være litt mannsjåvinistisk, så var jeg litt usikker på om The Good Wife bare dreide seg om kjærleik og affærer. “Heldigvis” skulle det vise seg at serien er et velskrevet og et godt stykke håndverk med mye utfordringer i form av blant annet søksmål og kriminalsaker som “våre” advokater må takle. Seriens skapere, som også har skrevet flesteparten av episodene, Michelle og Robert King, har åpenbart tatt et dypdykk inn i amerikansk lovverk og politikk, da The Good Wife bærer preg av det ved å være velskrevet og gjennomført.

Skuespillerne har man også lykkes med i denne serien. De mest kjente, Julianna Margulies (Alicia Florrick) og Chris Noth (Peter Florrick) gjør en meget bra jobb som ekteparet Florrick. Samtidig er det verdt å nevne skuespillere som Matt Czuchry (Cary Agos), Christine Baranski (Diane Lockhart) og Josh Charles (Will Gardner) med flere som tolker sine roller utmerket. For øvrig så er jeg spesielt svak for Chris Noth, siden jeg er stor fan av Law & Order og husker ham godt som Detective Mike Logan i NYPD. En liten avsporing der…

Man må for øvrig ikke glemme at serien har hatt en bunke med gode skuespillere i gjesteroller, som f.eks Michael J. Fox, Lisa Edelstein, Jason Biggs og Blair Underwood.

Som sagt, så er jeg godt inne på sesong seks av sju, og etter undertegnedes mening så holder The Good Wife et høyt nivå tvers gjennom alle sesongene. Serien får terningkast fem på meg, og bør være et must hvis du er som meg og liker courtroom dramas!

- Killing Kennedy - Interessant drama om JFK og Lee Harvey Oswald

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Kritikker i media av S01

• ereviews.dk
  • Wall Street Journal
  • Fantastica Daily
  • Time
  • USA Today

«Chernobyl»

«Fast & Furious: Hobbs & Shaw»

«Scary Stories to Tell in the Dark»

«Once Upon a Time… In Hollywood»

«Game of Thrones»

«Hollywood Chainsaw Hookers»