Anmeldelse av Windtalkers, amerikansk film fra 2002

Action, Drama, Krig Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 15 år

Solid krigsfilm

[Skrevet av: cathrine, Dato: 13.08.2002]
Over to timer med vill og virkelighetstro krigføring med amerikanske soldater i fronten, med en øy fylt med japanere som sitt mål.

USA måtte i 2. verdenskrig samarbeide med Navajoindianere. USAs utallige forsøk på å lage et kodet språk til å bruke under krigføring førte til at Navajos språk ble brukt. Dette språket var det få som kunne og hadde svært små likheter til andre språk, og egnet seg derfor utmerket som USA sitt nye kodespråk.

Sersjant Joe Enders (Nicolas Cage) og sersjant Ryan Anderson (Christian Slater) har fått i oppdrag å være livvakter for to Navajoindianere, Charles Whitehorse (Roger Willie) og Ben Yahzee (Adam Beach). Disse fire hovedpersonene utfører sine roller ypperlig, og det er lite å si på deres opptreden i denne filmen. Andre kjente skuespillere som Peter Stormare og Noah Emmerich gjør filmen innholdsrik på kjente skuespillere.

Effekter og lyd er det ikke mangel på i denne praktfilmen. Den er som en krigsfilm skal være. Bomber og ild i massevis. Man får en virkelighetfølelse over filmen, noe som noen andre krigsfilmer mangler. Regissøren John Whoo, som er kjent for mange andre store filmer som Mission: Impossible II og Face Off, har gitt denne filmen det lille. Grunnen til dette kan muligens være at Whoo har fått hjelp av veteraner til å vise hvordan krigen egentlig var.

Windtalkers er absolutt verdt å se, liker man derimot ikke krig og blod og alt annet en krig fører med seg bør man styre sterkt unna denne filmen. Scener i denne filmen kan være ganske sterke for noen, men for min del synes jeg at dette var en svært spennende film, som definitivt kommer til å havne i DVDhyllen min. Denne filmen måler seg opp mot andre storfilmer som We Where Soliders og Redd Mening Ryan. Må sees for de som liker denne sjangeren.

- Red Cliff - Kinesisk krigsunderholdning med store, episke slag
- Paycheck - Futuristisk action med stil over substans Woo-style
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Hard Target - Mye bedre enn først fryktet
- Hard-Boiled - En actionfest uten sidestykke!
- Once a Thief - Frekke tyverier med kul action og noe humor
- Bullet in the Head - Supersterk krigsfilm fra John Woo
- The Killer - Dødelig kul action av beste merke
- A Better Tomorrow II - John Woo med en mer actionfylt oppfølger til sin gjennombruddsfilm
- A Better Tomorrow - John Woos første store filmhit

• Windtalkers