Anmeldelse av Piranha 2 (Piranha 3DD), amerikansk film fra 2012

Komedie, Grøsser, Thriller Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 15 år

- B-film - Les flere.

Blodig gøyalt!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 14.12.2016]

Etter blodbadet i Lake Victoria, invaderer de forhistoriske pirajaene en nyåpnet vannpark. Piranha 3DD fortsetter i den samme blodige stimen som sin forgjenger.

Filmen er en klisjè fra start til slutt.

Et par ungdommer får hyrdestunden avbrutt av blodtørste pirajaer i begynnelsen. Heltinnen sørger, og får samtidig oppleve pirajaene på nært hold. Den grådige skurken overser advarslene og tenker bare dollar og cents. Det er ikke noe særlig stort mysterium hvor det bærer hen i en slik film, uten at jeg skal komme med noen spoilers.

Men, det er måten de gjør det på. Akkurat som at det Michael McIntyre snakker om på sine show i utgangspunktet ikke er så fryktelig morsomt, så er det hvordan han sier det som sørger for at du sitter der med latterkrampe. Piranha 3DD vet at den er en B-film, og gjør med overlegg narr av seg selv for det.

Filmen leverer slapstick-humor, et virkelig cheesy manus, blod og gørr i litervis samt en god del pupper og nakenhet. Dessuten en og annen cameo, som passet overraskende bra.

Du vet den følelsen du får, når du ser at skuespillerne faktisk gjør en skikkelig god rolle, og ikke bare er der for pengenes skyld? Vel, den følelsen satt jeg med etter Piranha 3DD. Det er ikke mye til manus riktignok, så skuespillet behøver ikke verdens mest kompliserte følelsesspekter, men skuespillerne gjør likevel en såpass god jobb at du på en måte kan se at denne filmen har vært en veldig morsom innspilling.

Alt i alt så er det en B-film - det synes veldig lett på effektene blant annet, CGI'en er nærmest gjort på dugnad. Men jeg bryr meg liksom ikke, fordi filmen er så uhøytidelig og morsom at de dårlige effektene nærmest blir sjarmerende i stedet.

Forventer du en skummel, dyp og seriøs film her, så vil du selvsagt bli skuffet. Men har du lyst på tanketom underholdning med gladvold og blood & guts - så vil jeg tro det er en stor sjanse for at du vil le godt og kose deg med Piranha 3DD. En god firer på terningen!

- Piraja II - flyvende mordere - Dødelige pirajafisker som også kan fly...
- Piraya - Muterte og smarte pirayaer er løs i elven...

- Feast III: The Happy Finish - Bedre enn toeren...
- Feast II: Sloppy Seconds - Svakere andre omgang
- Feast - Mørk, blodig b-filmsplatter med skrekkinngytende monstre