Anmeldelse av Last Days in the Desert, amerikansk film fra 2015

Eventyr, Drama, Historie Spilletid: 98 minutter

Last Days in the Desert - Trailer 24.03.2016

Kunstnerisk drama om Jesu 40 dager i ørkenen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.12.2016]

For å forberede seg for sitt oppdrag, gikk den hellige mannen inn i ørkenen for å faste å be, og for å søke råd. Vi møter en bedende mann i ørkenen. Dette er Jesus. Vi får den klassiske bibelhistorien om da Jesus vandret i ørkenen i 40 dagers faste i ørkenen og ble fristet av djevelen. Dette er det som skjer før Jesus skal motivere seg inn i den smertefulle døden på korset...

Filmer med religiøst innhold var en gang i tiden stor forretning. I dag er det sjeldnere og sjeldnere mellom de store titlene som velger å fortelle bibelhistorier. Dette er et historisk drama fortalt med med stor kreativ filmpresisjon. Filmen blir også båret av en stor prestasjon av hovedrolleinnehaver Ewan McGregor. Han spiller mot seg selv i både rollen som Jesus og djevelen og leverer en gnistrende prestasjon verdig en mester. Filmen har også veldig solid skuespill over hele linjen hos de andre rollene i den kriserammede familien som Jesus møter.

Filmen er kunstnerisk laget. Alt er vakkert fotografert. ‘Last Days in the Desert’ er svært naken i formen der den bare støtter seg på den golde, vakre og ugjestmilde naturen i ørkenen. Fotoet er gjort av den tre ganger oscarvindende filmfotografen Emmanuel Lubezki. Musikken er flott i samspill med den reine lyden som skaper mye av sansinntrykket sammen med de vakre bildene.

Liker den seige og behagelig langsomme fremdriften i filmen, men dette er nok kanskje litt vell langsom for den vante kinogjenger som er ute etter mer action, driv og spenning. Dette er en meget nedstrippet film som forteller hvordan det kan ha foregått når Jesus gikk i ørkenen og fastet. Vi får se alt det Jesus må gå igjennom som fastende, og det føles ikke som småtterier. Vi snakker en mann nesten helt alene i ørkenen hele veien, men møter noen få sjeler på veien i tillegg til djevelen som forsøker å friste ham.

Det er mulig filmen kan bli for intern eller misslikt av folk som ikke klarer å leve seg inn i situasjonen til Jesus i møte med ørkenen. Filmen er teknisk glimrende laget, men kan bli litt vel stillestående i handlingen. Men ut i fra det sparsomme manuset er filmen virkelig supert satt sammen. Dette vitner om en dyktig regissør, og det er Rodrigo García. Men filmen er ikke helt uten dramatikk. Litt over midten i filmen får vi se en klatrescene der nervene til undertegnede stod i høyspenn i tillegg til den indre kampen for Jesus. García er heller ingen smågutt i hollywood og har laget filmer fra før med stjerner som Glenn Close, Cameron Diaz, Anne Hathaway, Samuel L. Jackson og Naomi Watts. Regissøren viser at han kan få det beste ut av crewet bak Jesusfilmen også.

Det er svært vanskelig å skulle vurdere en film som dette som det nok er svært delte meninger om. For min del hadde filmen sine magiske øyeblikk for meg og den er solid teknisk laget. Vil også tro at kristne nok synes denne filmen er en del sterkere enn resten av filmtitterne. Og når det gjelder underholdningsverdi vil også folket være delt, fordi dette er langt i fra vanlig kost og minner mer om det man møter hos kunstfilmer hos festivalfilmer. Men om du setter pris på filmkunst i seg selv, er dette noe som også kan slå bra an. Jeg ruller en firer på terningen for noe jeg ikke tror noen har vondt av å prøve seg på, men gjerne kan bli i drygeste laget for de yngste og mest utålmodige filmtitterne. Men om du er klar for å se noe helt annerledes, er dette noe du bør prøve deg på.

[ Filmen kan i skrivende stund kjøpes eller leies digitalt hos:
  iTunes, SF AnyTime, Altibox, Elisa, Plejmo, Viaplay og googleplay ]

- Albert Nobbs - Stivt men sterkt karakterdrama