Anmeldelse av Elf, amerikansk film fra 2003

Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 97 minutter

Den morsomme og naive alven

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2016]

En julaften kryper et lite barn opp i sekken til Julenissen da han besøker et barnehjem. Uten at Julenissen oppdager det, blir barnet med tilbake til Nordpolen. Når de så oppdager barnet, blir han godt tatt vare på av en av Julenissens beste hjelpere og oppfostret som alv, ved navn Buddy. Men etterhvert som Buddy vokser seg stor som en kjempe for de andre alvene, skjønner han at han ikke passer inn i alvenes verden. Så Buddy bestemmer seg for å dra til New York for å finne den biologiske faren sin. Men alle i New York har mistet troen på både Julenissen og alvene, det er dårlig nytt for både julenissen og hans gode venn Buddy som sliter i oppoverbakke. Buddy sliter med å finne sin plass i den virkelige verden og hans far er ikke særlig hyggelig med ham heller...

Elf er en veldig artig film om du liker tullekomedier lagt til julen. Denne gangen skal vi til Buddy som blir oppfostret hos alvene til julenissen på Nordpolen. Det blir utrolig mye moro ut av at Buddy ikke kan kodeksen for hvordan man skal oppføre seg i et vanlig samfunn utenfor det rare alvelandet. Vi får mange episk morsomme scener av møtet mellom to verdener som da Buddy møter en ung dame han blir forelsket i og følger sangstemmen hennes inn i damegarderoben, der hun står i dusjen og han sitter på vasken å synger med til hun til sin skrekk skjønner at han er i samme rom som henne. Det blir også en god del humor ut av Buddys egenskaper som alvene har lært ham. Han er veldig god å tegne, klippe og generelt lage ting.

Will Ferrell gjør denne filmen virkelig verdt å se. Han er virkelig troverdig som tvers igjennom god og naiv alv som er overivrig i alt han foretar seg. Med andre ord passer Ferrell perfekt inn i denne rollen da han får boltre seg med sitt flotte komiske fjes og hans humoristiske kroppsspråk. Akkurat der er han nemlig i verdensklasse og gjør en av sine beste komedieroller i karrieren sin i Elf. Synes også de andre skuespillerne støtter greit opp rundt Ferrel som den rutinerte og Oscarnominerte James Caan (Buddys far) og Zooey Deschanel som den sjarmerende unge damen Jovie.

Konseptet er veldig søkt, men passer perfekt inn i julefilmens verden, der nissen og alvene er selvskrevne gjester. Synes også filmen klarer å gjøre maksimalt ut av konseptet og skape en utrolig gøyal film som undertegnede lo mer av enn jeg forventet på forhånd. Dette er med andre ord en veldig undervurdert julefilm som jeg garantert kommer til å se mer av senere. Filmen er utrolig varm og uskyldig i handling og utførelse. Det gjør den til et sikkert valg for en fin julefilm for hele familien.

Regissør Jon Favreau har levert litt ujevnt som regissør, men har flere gode produksjoner på samvittigheten som denne, ‘Iron Man’ og ‘Jungelboken’. Disse tre er vidt forskjellige filmer som viser litt av allsidigheten som bor i Jon Favreau. ‘Elf’ er en søt film som gjør sakene sine bra i forhold til budsjett, effekter og det endelige resultat. Den er alt den forsøker seg på og litt til. Det er få ting jeg synes ikke fungerer så godt i filmen og også nærmest ingen unødvendige scener som det pleier å være en del i slike tøysekomedier. Med andre ord treffer komikken relativt bra hele veien og det er det Ferrell som skal ha mest av æren for.

Alt i alt føles dette som en gøyal og stemningsskapende film som har alt jeg ser etter i en god julefilm. Dette er et 'must' for alle fans av Will Ferrell og bør være en selvskreven film i julefilmsirkuset i ventetiden inn mot julekvelden. Om du liker julefilmer, bør du gi Elf en sjanse, dette burde blitt en selvskreven klassiker og kanskje den blir det med tiden. Til nå synes jeg for få har gitt den cred til tross for relativt gode kritikker for en en slik tullekomedie å være da den gikk på kino.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

- Løvenes Konge - Smellvakker avstumpning av animasjonsklassikeren.
- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Iron Man - Kul superheltaction
- Zathura - A Space Adventure - Romspillet som blir virkelighet

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Komedie - Les flere.