Anmeldelse av Polarekspressen (The Polar Express), amerikansk film fra 2004

Animasjon, Eventyr, Familie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Rart og mystisk juleeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2016]

En julaften for mange år siden lå en gutt helt stille i sengen sin og lot som om han sov. Plutselig hører han en bjelle. Gutten lusker seg ned i stuen og håper han skal se nissen, men så er det bare faren og moren. Det gjør at han begynner å tvile på om nissen finnes. Etter å ha duppet av litt, våkner han til å oppleve et virkelig leven. Utenfor står et mystisk tog og venter på ham. Konduktøren kommer ut og forteller at han har billett på polarekspressen. Gutten blir tatt med ut på en fantastisk reise til Nordpolen. Dette er en reise han aldri vil glemme...

Filmen er basert på en klassisk barnebok av Chris Van Allsburg. Filmen er åpenbart laget for at den yngre garde skal få oppleve noe helt spesielt. Jeg skulle nok ønsket at filmen også hadde mer å fri med til de voksne også. Filmen åpner stemningsskapende med heftig snøfall på julaften. Allerede der kjenner jeg at filmen begynner å fri til meg. Men så begynner merkelige ting å skje og filmen begynner å miste meg og den gryende julestemningen jeg er ute etter.

På toget skjer det mye surrealistisk og vi begynner å lure på om gutten fremdeles er i drømmeland. Det blir mye dramatikk med en flagrende billett på avveie, toget som sporer av på isen og en vogn på avveie. Dette er nok noe barna vil sette pris på men samtidig noe som kan føles for de litt eldre som fabrikkert spenning. Filmens historie og det som skjer virker på meg noe rart og jeg føler det er litt av en syretripp vi blir med på.

Animasjonen er gjort ved hjelp av datamaskin. Filmen bruker en grensesprengende teknikk kalt ‘performance capture’, som er en videreføring av teknikken som brakte Gollum til live i de to siste Ringenes Herre-filmene. Rollefigurene ser nesten litt drømmende og nesten helt ekte ut. Det mangler imidlertid noe for å få alt helt på et naturlig plan, men med tanke på at dette er laget så langt tilbake som i 2004, er dette absolutt godkjent. Men man merker at det mangler lit liv i ansiktene, men samtidig gir dette også filmen mer næring til den noe mer mørke og mystiske stemningen i filmen.

Digger også at rollefiguren ser helt lik ut til Tom Hanks som også spiller stemmen hans. Det er også mange barn på toget med forskjellige personligheter. En er litt ertete, vår hovedgutt er selvsagt heltete, og så har vi en snill jente og en mystisk minste gutt som sitter i en vogn helt alene. På taket av toget holder en mystisk landstryker til. Filmen forteller oss den naive historien at om du tror nok på nissen, så finnes han og kan skape julemagi. Når vi blir eldre, så forsvinner magien hos de fleste.

Som julefilm er denne filmen litt skuffende i begynnelsen. Filmen er ikke helt det jeg hadde håpet på. Den er mer rar enn magisk. Likevel har filmen noe å by på reint teknisk, og med et bedre manus kunne dette vært løftet til helt nye høyder. Mot slutten sparker likevel filmen litt mer fra seg og redder mye av inntrykket. Der begynner mye av julestemningen i denne filmen også å tikke inn. På nordpolen får vi julesanger ut av høyttaleren. Vi får fortalt at ingen barn får se nissen, men de og vi får selvsagt se ham likevel. For min del hadde jeg håpet at møtet med nissen skulle være mer magisk. Det fordi nissen ikke ser like bra ut som jeg hadde forventet på forhånd.

Regissør Robert Zemeckis har vært med på mye bra som Tilbake Til Framtiden og Forrest Gump, men her treffer han ingen innertier. Dette er dog en julefilm som forsøker å gi oss noe helt utenom det vanlige. Effektene er gode men digitalteknikken mangler det siste lille ekstra for at dette skal taes helt på alvor. Filmen har dog noen veldig flotte sekvenser midt i togturen der effektene virkelig kommer til sin rett. Dette er i alle fall forsøk på en varm og god julefilm, men den er ikke koselig nok etter min smak. Den blir heller mer dyster og mystisk. Likevel tror jeg filmen vil underholde barna ganske greit, og for dem tror jeg dette blir et spennende juleeventyr helt utenom det vanlige, selv om dette aldri er snakk om noe klassikermateriale. Jeg ruller en meget forsiktig firer på terningen.

[ I skrivende stund finner du denne filmen på Netflix ]

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Filmlisten.no
  • Wall Street Journal
  • Rollingstone.com

Engelsk, Norsk

Warner Bros. Pictures, Castle Rock Entertainment, Playtone Co., ImageMovers, Golden Mean, Shangri-La Entertainment, Universal CGI

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»