Anmeldelse av Arthurs julegaverace (Arthur Christmas), engelsk (britisk) film fra 2011

Animasjon, Komedie, Drama, Familie Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

Morsom og varm julefilm for hele familien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2016]

Vi skal til Nordpolen. Der har julenissen et høyteknologisk operasjonssenter skjult under isen på Nordpolen. Der bor han sammen med familien sin og alle alvene som tar imot ønsker, lager gaver og er med ham rundt å dele ut gavene. Julenissen begynner å bli gammel, men tviholder på jobben sin, som han elsker. Men snart er det tid for at yngre krefter skal få slippe til, og der har nissen to vidt forskjellige sønner. Den ene er den muskuløse og handlekraftige Stig. Han har styrt operasjonssenteret og finpusset julegaveutleveringen med millimeterpresisjon. Og så har vi lillebror Arthur som er en klumsete og småredd ung mann, men med et hjerte av gull.

Alt starter på selveste julenatten og da gaveutdelingen er ferdig, kommer nissefar stolt og sliten tilbake for en god natts søvn. Men det er bare det at de har glemt en gave til et barn. Stig mener at et lite skuffet barn ikke gjør så mye, men Arthur kan ikke godta dette. Han slår seg sammen med den eldgamle nissebestefaren som gjør klar reinsdyrene og den gamle nissesleden sin. Nå er det liten tid for å nå ut med den siste pakken før Gwen fra Cornwall våkner. Dette blir et vilt juleraverace med mye moro og krumspring, fordi det er ikke bare lett å ikke bli oppdaget på en slik lang reise.

Konseptet er enkelt med den klassiske julenissen som senter og ramme for historien. Liker også at filmen forsøker å forklare for barna hvordan Julenissen klarer å dele ut alle gavene på en natt. Det blir også moro å se hvordan nissens alver leker spesialsoldater når de skal levere gaver uten at noen skal oppdage dem. Vi får også mye høyteknologi som hjelper på at alt skal gå smertefritt til en hver tid. Det er fett med mystikken rundt julenissen og hvordan julenissebasen på Nordpolen fungerer. Liker også at filmen beskriver en dysfunksjonell familie med den usannsynlige helten, Arthur, som representerer det egentlig julefeiringen bør handle om for de fleste, nemlig det å glede andre enn seg selv og at alle skal få den samme gleden.

Filmen er laget av Aardman Animations for Sony Pictures. Aardmans animasjonsselskap har laget mye bra, som ‘Wallace & Gromit’, ‘Flukten fra hønsegården’ og ‘Sauen Shaun’, og denne filmen er ingen unntak fra kvaliteten. Denne gangen har de skapt en dataanimasjonsfilm og den er virkelig utsøkt laget. Dette er utført med sjel på en måte som kan minne om den vi finner i Pixars animasjonsfilmer. Liker virkelig utseende på denne filmen. Den er virkelig gjort i Aardmans stil med sjarmfulle rollefigurer som har et detaljert og proff dukkeaktig utseende.

Det er heller ikke noe å si på julestemningen som filmen formidler, med et godt budskap og en dypere mening bak det som skjer. Dette er med andre ord en flott film for hele familien i førjulstiden. Filmen er også ganske moro for liten og stor, med artige rollefigurer og absurde situasjoner som oppstår som følge av den elleville julegaveutdelingen. Dette er en trygg og god film for barna med mye action og også en del spøker som de voksne også setter pris på.

Arthurs Julegaverace er et sikkert valg av film for å ‘booste’ julestemningen. Dette er også en særdeles hyggelig familiefilm. Det er mye oppfinnsomhet i filmens fortelling i tillegg til sjarme og uskyldig, god humor. Liker filmens bruk av action og elementer inspirert av filmer som James Bond eller Mission Impossible. I mine øyne er dette en flott julefilm som de fleste vil kose seg glugg ihjel med.

[ I skrivende stund kan du se filmen på Netflix ]

- Ron i ustand - Søken etter vennskap, i teknologiens tidsalder.

• Arthurs julegaverace
  • Avisa Nordland