Anmeldelse av Arn - Tempelridderen (Arn 1), svensk film fra 2007

Historie, Drama Spilletid: 138 minutter

Arn - Tempelridderen - Trailer 06.02.2008

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Helten Arn fyller ikke sitt sanne potensiale på film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2016]

Arn Magnusson ble født på gården Arnäs i Västra Götaland. Hans skjebne skulle få stor betydning for mange menneskers liv og død. Arn vokste opp i et lite rike der tre mektige ætter kjempet om kongemakten. Arns foreldre tilhørte folkungeætten og hadde lenge greid å holde fred med naboene. Kong Erik Jedvardsson red rundt i landet for å styrke sin makt mot fienden i sverkerætten. Å velge rett side i kampen, kunne være avgjørende. Kongssønnen Knut visste at den som sloss om kronen, kunne vinne mye, men også tape alt. Folkungene valgte å gi støtte til kong Erik Jedvardsson, men snart blir han tatt av dage og bare den unge sønnen hans Knut blir sendt til Norge i all hemmelighet.

Jeg husker at jeg ikke var overbegeistret over Arn-filmene da de gikk på kino, men nå har jeg lest bøkene og er klar for å oppleve dem på nytt. Kanskje det gir en ekstra 'boost' når jeg kjenner hele historien og alle detaljene rundt handlingen? Jeg får vil også svare raskt ja, på at det gav meg mer å se filmen etter å ha lest bøkene. Og om du lurte, så er bøkene også milevis bedre enn filmen. Likevel har filmen i alle fall litt å komme med som gjør den til mer enn bare greit å se, også for andre enn Arn-fansen.

Alt begynner i det hellige land i år 1177. Krigen raser mellom kristne og muslimer om å kontrollere det hellige land, og da særlig Jerusalem. Overfall og ran gjorde det farlig å ferdes i det ugjestmilde landet. For å verne reisende og pilegrimer sendte den kristne kirke ut sine mest fryktede krigere: tempelridderne. For noen var disse ridderne Guds velsignede soldater. For andre var de djevelens og ondskapens demoner.

Filmen begynner med full action i det noen muslimer forsøker å unnslippe røvere. Da får vi se tempelridderen Arn som slåss mot røverne og tar livet av dem. Arn blir kalt Al Ghouti av muslimene. Deretter dukker filmen tilbake til da Arn var mindre. I ung alder kommer Arn ut for en ulykke og ligger med høy feber og i fare for å dø. Da ber foreldrene til Gud om at han blir frisk, så skal de skjenke Arn til guds arbeid. Og en stund etter kommer Arn på beina igjen, nå blir gutten tatt hånd om av munker i klosteret for å oppdra ham. Arn blir opplært etter alle kunstens regler i både mange språk og ferdigheter med bue, sverd og hest. Han viser seg å være en svært smart gutt som lærer usedvanlig raskt.

Arn er en spennende og historisk fortelling. Og selv om Arn er en usedvanlig fyr på slagmarken og ellers i alt han foretar seg, så er han også svært menneskelig og dønn igjennom menneskelig. Det er det som fascinerer meg mest med Arn er hvordan han bruker sin kløkt og diplomatiske evner og forsøker å være et så godt menneske som han kan både for seg selv og overfor andre mennesker, og Gud. Dette er en historie om hvordan det å elske med en annen kan straffes dyrt. Det får Arn og hans kjæreste Cecilia virkelig erfare, da de blir frarøvet ungdommen fra hverandre og må henholdsvis tjenestegjøre i kloster og på slagmarken i et halvt liv. Vi får se at ikke alle personer som påstår at de handler i Guds navn er særlig hjertelige. Dette gjelder særlig Moder Rikissa i klosteret som er litt av en tyrann.

Filmen baserer seg på de to første bøkene i Arn-trilogien, som er skrevet av Guillou. Nå vet jeg ikke helt om den neste filmen i rekken vil overlappe noe fra bok to, men slutten på denne filmen var litt annerledes enn jeg hadde ventet meg. I den andre boken er det mange krigsskildringer og store slag, dette er redusert til det minimale i filmen. Vi får nesten bare se det såkalte tåkeslaget fra boken, resten er fortalt slik at vi aldri får det store overblikket over slagene. Filmens handling overlapper historisk den samme perioden som vi får i Ridley Scotts ‘Kingdom of heaven’, og noen av rollefigurene er også de samme i begge filmene. Men ‘Kingdom of heaven’ er overlegen visuelt sett og det er et hav av forskjell mellom de to filmene når det gjelder episke slag.

Filmen forsøker å være lur å dekke over at den ikke har det aller største budsjettet til rådighet, men filmen ser passe dyr ut og har et veldig proff preg. ‘Arn - Tempelridderen’ bruker mye tid i begynnelsen for å sette oss inn i spente situasjonen rundt maktkampen om tronen. Det blir veldig mye informasjon på kort tid og filmen virker også litt for overfortalt. Vi får nemlig inn alt med teskje fra fortelleren. Det går litt raskt i svingende når det gjelder fortellingen av den første boken. Jeg skulle gjerne sett mer av oppbygningen i hvordan Arn blir den helten han er.

Filmen er bra handlingsmettet, men mangler en del ting fra de to første bøkene. Det gjør at filmen føles litt oppstykket og lite helhetlig. Selvsagt skjønner man bra hva som skjer etter å ha lest bøkene, og det er også heldigvis nok materiale og proffhet i produksjonen til å underholde greit til tross for at filmen kunne vært bedre fortalt. Det føltes nemlig litt kort tid å beskrive omlag 40 år på litt over 2 timers spilletid.

Det blir også litt filmklisjeer underveis som jeg skjønner gjerne regissøren vil bruke for å forenkle historien, men det er ikke alltid at slike ting er helt på sin plass om det ikke blir brukt helt riktig. Den første Arn-filmen er lagt opp som et drama med kjærlighetshistorien i fokus, dette grepet skjønner jeg for å lettere kunne selge filmen, men det tar også bort litt av fokuset.

Vi får på den positive siden en påkostet film i nordisk målestokk. Det gjør seg gjeldende på flotte kostymer og til dels vellykket fotoarbeide, men det mangler det siste lille ekstra. Mye blir litt for ‘nestenproft’ og litt for glatt. Selv filmmusikken minner mye om noe jeg har hørt før, og minner ikke så rent lite om den vi finner i James Camerons The Abyss fra 1989.

Det største problemet med denne filmen er at vi ikke får nok tid med Arn. Jeg føler vi betrakter ham, men ikke kommer særlig innpå ham. Likevel føler jeg filmen klarer å komme godkjent i mål, men jeg må si at jeg hadde håpet på mer når svenskene virkelig slår på stortrommen.

- Arn - Riket ved veiens ende - Krig og kjærlighet koster mye blod, svette og tårer for Arn

- Against the Ice - Dansk polferd på Netflix…
- Liza Marklund - Nobels testamente - Overtydelig og lite troverdig krimaffære som dog ser pen ut og med et passende friskt utgangspunkt

- Krig og kjærlighet

• Lydogbilde.no
  • Gamereactor.se

Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Danmark

Svensk

Danmarks Radio (DR), AB Svensk Filmindustri, Sveriges Television AB, Film i Väst AB, Dagsljus AB, Telepool GmbH, TV2 AS Norge, Oy Yleisradio Ab

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»