Anmeldelse av Eega, indisk film fra 2012

Komedie, Drama, Fantasi Spilletid: 145 minutter

Du kødder ikke med denne fluen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.10.2016]

Filmen begynner som en kjærlighetsfilm. Akkurat da tenker jeg at jeg kanskje hadde valgt feil film, siden jeg forventet en rar komedie. Men det tar ikke så lang tid før filmen pensler seg inn på hovedhandlingen. Alt begynner med at Nani er stormende forelsket i den vakre nabojenta Bindhu. Han gjør alt for å komme nær henne og forguder den yndige unge kvinnen, men hun er en hard nøtt å knekke og spiller veldig kostbar. Men etter flere år med hard sjarme og overbevisning for at han virkelig elsker henne, begynner hun å myknes. Men det er også en annen beiler på plass.

Den rike og bortskjemte playboyen Sudeep er også interessert i Bindhu. Han er alltid vant til å få alle jenter han peker på og blir derfor veldig irritert når Bindhu viser at hun avviser ham og heller bryr seg om Nani. Det gjør at Sudeep bruker sin makt til å likvidere Nani for å erobre Bindhu. Men det er bare det at når Nani er død og ute av veien, så blir han gjenfødt som en flue. Og fluen Nani er ikke av den fluen som ikke gjør noe for tre. Han er den lystigste og hevngjerrigste fluen i filmhistorien, iallefall i forhold til sin svært beskjedne størrelse...

Jeg kan like godt nevne det med en gang. Jeg var jomfu frem til denne filmen, altså Bollywood-jomfru. Dette er min første Bollywood-film noensinne og en sann fest å begynne med i så måte. Jeg visste virkelig ikke hva jeg gikk til på noen som helst måte annet enn at jeg forventet minst et fjollete danse og syngenummer i filmen og det fikk vi jammen meg også. Men sang og dansdelen virker mer presset inn i filmen og er begrenset ned til en scene på litt over ett minutt av den to timer lange filmen.

Nå har jeg jo avslørt den første tvisten i filmen og det er at Nani dør og blir gjenfødt som flue. Men det var vanskelig å ikke avsløre dette, da dette er selve hovedplottet i filmen. Og i det hovedrollefiguren Nani blir til en flue, ble jeg så overrasket at jeg ikke skjønte hvilken vei filmen ville ta. Men det er da filmen virkelig tar av. Det er sjelden du ser insekter som kan utføre så mye djevelskap som den gjenfødte Nani. Vi snakker at han er kjapp, bruker både list og sluhet for å irritere 'badguyen' Sudeep til vanvidd.

Det er også sykt mye action i filmen. Særlig når fluen entrer filmen. Da følger vi mye fra fluens perspektiv. Regien er også svært god og de to regissørene S.S. Rajamouli og J.V.V. Sathyanarayana viser seg å være svært dyktig på å skape de mildt avanserte actionscenene i filmen som involverer en god del effekter av beste merke. Fluen ser utrolig kul ut i filmen og effektarbeidet er svært imponerende for å være laget utenfor Hollywood. Jeg hadde aldri trodd at filmen skulle fungere når den var så vanvittig avhengig av gode effekter for å lykkes. Det må mildt sagt ha vært utrolig mye planlegging for å spille inn filmen. Manusarbeidet virker også avansert, selv om selve hovedplottet er ganske enkelt, kan det ikke ha vært helt enkelt å komme opp med alle de underholdende poengene underveis i filmen.

Det blir mye spennende og morsomme scener når fluen går til angrep på filmens skurk. Noen av scenene er i samme gaten som dem man finner i de gamle tegnede filmsnuttene som i eksempelvis ‘Tom & Jerry’. Jeg lo godt av mange av poengene og liker den snedige formen å utforme og servere visuelle poenger på. Noen ganger er det jo åpenbart hva som skjer, og man avslører slutten en del før den setter inn, men likevel er dette ganske så vellykket. Dette kan til tider minne litt om Ant-Man, men har helt sin egen vri på eventyret om fluen. Fluen kan tenke som et menneske og gjør veldig avanserte oppgaver. Filmen gir deg et bredt spekter av underholdning i alt fra morsomt, spektakulært, actionpakket, sentimentalt og romantisk.

Jeg synes også at konseptet blir brukt til det fulle. Det gjør at denne Bollywood-filmen fremstår som litt av en imponerende liten sak og et trygt valg om du vil ha noe eksotisk på siden av det Hollywood gir deg. Med andre ord er dette noe du bør prøve deg på og som kan være en mild introduksjon inn i Bollywood-maskineriet som virkelig viser muskler med en mildt sagt annerledes fantasyfilm. Min underholdningsverdi står til en femmer på terningen og filmen ellers også er både teknisk godt laget og en merkelig blanding av voldsomme komponenter jeg ikke visste at jeg ville like. Jeg ble virkelig sugen på mer Bollywood-film, også selv om de bare er halvparten så underholdende som dette. Du kan i skrivende stund se filmen på norsk Netflix.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Telugusquare.com