Anmeldelse av Big Eyes, amerikansk film fra 2014

Biografi, Drama Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 12 år

"Øynene er sjelens vindu"

[Skrevet av: Stine Olsen, Dato: 03.10.2016]

Big Eyes er basert på en sann historie om kunstneren Margaret Keane (Amy Adams) og hennes berømte malerier av barna med de store øynene, som ektemann Walter Keane (Christoph Waltz) tok æren for på 60-tallet. Vi får et innblikk i hvordan Walter manipulerte Margaret til å la han ta all æren for hennes arbeid, og hvordan han lurer hele verden til å tro at det er han som er kunstneren.

Filmen er regissert av den anerkjente regissøren Tim Burton, men dette er ikke akkurat lett å se ved første øyekast. Derfor vil jeg si Big Eyes ikke kan anses som en typisk Tim Burton film, der filmene har et mye mørkere utseende og virker mye dystrere enn det denne filmen gjør. Filmen er også den første live-action filmen uten Johnny Depp eller Helena Bonham Carter som Tim Burton har kommet med på nesten 20 år, og er et friskt pust i hans filmografi. Burton beveger seg inn i en ny verden med denne filmen, men har fortsatt valgt å bruke Danny Elfman som komponist igjen.

Big Eyes er som nevnt basert på en sann historie, noe som gir regissøren en konkret historie han må følge og lite rom til kunstnerisk frihet, allikevel klarer Tim Burton å fortelle en god og detaljert historie på sin egen måte. Vi får også se gode skuespillerprestasjoner fra både Amy Adams, som vant en Golden Globe for rollen, og Christoph Waltz. Dette er med på å gjøre filmen til en av de beste Tim Burton filmene på lenge. Burton får også frem det jeg mener er historiens viktigste budskap, om at kvinnelige kunstnere burde blir respektert og anerkjent på lik linje som menn på en bra måte. Ved hjelp av Amy Adams’ tolkning av rollen som Margaret Keane, får vi se en svak og redd kvinne som er lett å manipulere, vokse til å bli en sterk kvinne som kan stå på egne ben for å kjempe for det hun har rett til. Dette er med på å gi filmen en større dybde, der vi får se hvordan en kvinne trosset den rollen samfunnet hadde gitt henne på 50- og 60-tallet ved å gå imot ektemannen, til tross for hans manipulerende kraft.

Amy Adams

Christoph Waltz gjør også en god rolle som Walter Keane, men kan bli litt for voldsom og nesten litt slitsom til tider. Det er allikevel en god tolkning av karakteren og jeg tror at det representerer hvordan den ekte Walter Keane var. Med sin sjarmerende og manipulerende kraft, forstår vi hvorfor Margaret gikk med på løgnen i så lang tid. Det er ikke før i slutten av filmen at både vi og Margaret får se hvor irriterende og frastøtende Walter egentlig er, og det er her Margaret begynner å finne sin styrke.

Burton forteller Margaret Keans historie på en verdig måte, der alt fra skuespillerprestasjoner til lyd og bilde er av god kvalitet. Historien blir også mer og mer spennende, og man gleder seg rett og slett til det øyeblikket hvor Walter Keane får som fortjent. Historien avsluttes på en tilfredsstillende måte og jeg sitter ikke igjen med en følelse av at jeg vil vite hva som skjedde videre.

- Dumbo - Storslagent om sjarmøren Dumbo!
- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake