Anmeldelse av Complete Unknown, amerikansk film fra 2016

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 90 minutter

Kvinnen med flere identiteter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2016]

Filmen handler om Alice som gjennom sin venn Clyde blir med på bursdagsfest til Clydes venn Tom. Alice forteller villig om seg selv og kommer med mange utrolige og spennende historier om livet sitt. Hun blir med dette det store midtpunktet på festen. Etter hvert kommer hun og Tom mer og mer i snakk, og etter en stund lurer Tom på om han kjenner Alice fra tidligere. Vi blir med på litt av en reise inn i Alice sin spesielle måte å leve livet sitt på, og hun frister også den godt gifte Tom til å være med å leke litt...

Dette var den første filmen jeg så på tirsdag på BIFF. Bokstaveligtalt plukket jeg filmen uten å ha lest noe om den på forhånd bare for at tittelen tiltalte meg. Det er også veldig befriende å se en film slik man gjorde i gamle dager uten å vite så mye om den på forhånd. Denne filmen viste seg å være en fin dramasak med mye substans og artige tvister underveis.

Det første som møter oss er en pen dame i 40-årene som er på en strand og tar seg en svømmetur. Vi vet ikke hvem denne kvinnen er og gjennom filmen føler jeg vi får se litt og litt mer av hvem kvinnen er og hvilken ballast hun har med i livet. Men i det store og det hele må man være litt kritisk fordi vi skjønner raskt at Alice er litt av en ‘pretender’.

Liker begynnelsen i filmen ganske godt. Da vet man ikke, som tittelen antyder, hvor dette skal ta oss. I det hovedpersonen, Alice, begynner å fortelle om seg selv skjønner vi raskt at det er noe spesielt og annerledes med denne damen. Hun er kvikk i replikken og er god på å fortelle spennende historier, men er alle sanne? Og er hun den hun gir seg ut for å være?

Digget humoren i filmen som fremkalte mye høy latter i salen. Mye av det kommer av kommentarer eller Alice sine ville historier. Det blir også ganske morsomt mot slutten når Alice får Tom med på leken. Den kule kryssingen mellom humoren og den solide dramaforankringen som fortellingen har er med andre ord en vinnende kombinasjon.

Reint teknisk er filmen ganske overbevisende. Regissør Joshua Marston har laget nok en god film. Etter dette kunne jeg tenke meg å se flere av Marstons filmer. Fotoet er både kunstnerisk og variert. Regien er også med på notene og forteller historien på en forførende måte. Skuespillet er også svært solid. Både Rachel Weisz og Michael Shannon presterer virkelig gode roller. De har en utmerket kjemi seg i mellom og kjører showet i filmen og skaper veldig interessante og karismatiske rollefigurer hver på sin kant.

Jeg gikk til denne filmen som en blank person, og synes filmen virkelig overrasket meg i positiv retning. Dette var både morsomt, og med et interessant utgangspunkt for en film og stilig reint filmatisk. Kan man egentlig forvente mer av en film. Er også veldig glad jeg ikke leste om filmen på forhånd, da fikk jeg en helt annen opplevelse av alt som foregikk fordi jeg måtte gjøre opp mine egne tanker om det som foregikk på lerretet.

- New York, I Love You - Småinteressant om kjærlighet i storbyen

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her

• Complete Unknown