Anmeldelse av Hired Gun, amerikansk dokumentar fra 2016

Dokumentar, Musikk Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her

Instrumentalistenes kamp for jobb

[Skrevet av: Stian Buhagen, Dato: 22.09.2016]

Dokumentaren Hired Gun gir oss et innblikk i en rekke musikeres hverdag, og hvordan de kjemper for å ha en stødig betalt musikkjobb.

Siden jeg har kunnet snakke har jeg sunget av full hals, og det har alltid vært en drøm for meg å kunne være med i et band som levde av musikk. Med årene har denne drømmen forsvunnet mer og mer. Andre ting har tatt over og jeg ser at kanskje ikke denne drømmen var for meg. Like lenge som denne drømmen har eksistert, har jeg også hatt en elsk for sjangerene Metall og Hard-Rock. Derfor er det litt morsomt å se denne dokumentaren med flere mennesker som har hatt samme drøm, men som fortsatte uansett hva. Mange av dem har lykkes veldig godt, noe jeg er glad for.

Dokumentaren Hired Gun gir oss et fascinerende innblikk i flere musikere som har en drøm, men som ofte må leve i skyggen av bandene de er med i. Noen gjør det bedre enn andre og blir faste medlemmer, mens andre igjen går fra band til band, uten at de lykkes så godt. Noen får til og med deres drøm realisert. Det er likevel ikke en lek på roser, og det går ikke like bra for alle.

Musikernes hverdag
Vi stifter spesielt bekjentskap med trommisen Liberty DeVitto som i en årrekke var med i Billy Joel sitt band. Her får vi se hvordan det går fra suksess til suksess, og han og bandmedlemmene lever godt på det. Gitaristen Jason Hook er også en stor figur i dokumentarn, og har spilt for Mandy Moore og Hilary Duff. Nå gjør han det godt i Five Finger Deathpunch. Ikke minst Rudy Sarzo som var med i Quiet RiotOzzy OsbourneWhitesnake og flere andre. Vi får også et innblikk i karrierene til Kenny Aronoff, Phil Buckman, David Foster, Steve Lukather, Jason Newsted, Ray Parker Jr., Nita Strauss og Eva Gardner. Alle disse lever for musikken de spiller og de fleste er mer eller mindre ukjente studio- og livemusikere som spiller i større eller mindre band; noen sammen med sine store helter. De gjør det godt fordi de er dyktige musikere, og har det lille ekstra.

Det var ikke mange av disse jeg kjente fra før av, og at jeg nå kjenner en del av disse gjør at dokumentaren lykkes på flere hold. Den trekker frem musikerne som har vært med å bygge opp mange kjente og kjære band som MetallicaBilly Joel,Alice CooperOzzy Osbourne og mange flere. Ikke alle har fått den anerkjennelsen de fortjener, men det er jo også derfor denne dokumentaren er så viktig.

I begynnelsen noterte jeg meg at Hired Gun intervjuet litt mange musikere, slik at det var vanskelig å få skikkelig oversikt. Dette trakk jeg tilbake i midten av dokumentaren, da jeg følte at istedenfor at dette var negativt, gjorde det at dokumentaren får en større bredde. Samtidig får ikke alle som er med sitt søkelys fordi dokumentaren favner for bredt til tider. Spesielt Nita og Eva får ikke sagt så mye eller vist seg skikkelig frem. I hvert fall ikke i forhold til de antall mennene som er med i dokumentarn. Det er mye interessant som blir sagt i Hired Gun, og jeg er glad for at jeg så den. Jeg synes likevel at den kunne vært enda bedre om Nita og Eva også fikk mer søkelys. Litt trist at det er bare to kvinnelige musikere som er med i dokumentaren, jeg regner med det finnes flere som kunne vært med? Nita får vi se litt av i begynnelsen og i en eller to scener mot slutten. Eva derimot snakkes det litt med og hun er med i en av dokumentarens musikkvideoer. Begge to er superdyktige og fortjener mer plass, men det er da min mening. Var ikke deres historier interessante nok eller var det nødvendige klipp for at dokumentaren ikke skulle miste sitt fokus? Vanskelig å svare på.

Første film for festivalen i år ble også en dokumentar, kanskje ikke så rart da BIFFofte får skryt for å ha mange og gode dokumentarer. Det hadde de også i fjor. Jeg ser sjelden musikkdokumentarer og siden jeg er tilhenger av sjangeren det blir snakket om i Hired Gun måtte jeg nesten se den. Jeg angrer ikke og jeg synes det er et fascinerende innblikk i en rekke musikeres harde hverdag for å komme seg opp og frem i en ellers brutal  musikkbransje. Dokumentaren gir de fleste sin fortjente spotlight, selv om det kanskje blir litt mange som skal slippe til, til tider. Dette fører til at noe blir unyansert og andre ikke slipper like mye til, som for eksempel Nita og Eva. Likefullt synes jeg det er en god dokumentar som alle som er musikkinteressert bør få med seg.

[ Denne anmeldelsen ble først publisert på Karakterblikk.no ]

Les mer om dokumentaren