Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Kubo og det magiske instrumentet (Kubo and the Two Strings), amerikansk film fra 2016

Animasjon Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 9 år

Trailere

  Kubo og det magiske instrumentet - Trailer 10.03.2016

Tidens peneste animasjon?!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.09.2016]

Den unge gutten Kubo forsørger seg og den syke moren sin ved å opptre på landsbyens marked med hjelp av sitt magiske instrument. Kubos bestefar skal vise seg å være selveste Månekongen, og moren hans flyktet fra farens rike da Kubo ble født fordi hun forelsket seg i et menneske. Dette likte Månekongen dårlig, og han vil derfor ha Kubo tilbake, så han sender morens onde tvillingsøstre ned på jorden for å fange ham.

Annonse:

Regissør Travis Knight har tidligere jobbet som hovedanimatør på filmene ”Bokstrollene”, ”Coraline” og ”ParaNorman”. Nå får han endelig altså også stått bak kamera og oppviser så absolutt at han også har mye der å gjøre. ”Kubo og det magiske instrumentet” er nemlig en av tidenes vakreste animasjoner, rett og slett!

Foruten de nevnte knallsterke animasjonene, står produksjonsselskapet Laika også bak Tim Burtons ”Corpse Bride” fra 2005. Også ”Kubo” har enkelte likheter med denne, blant annet i en mørk mystikk og noen hekser som får spenningen til å omfavne dette medrivende eventyret på en herlig måte.

Handlingen og settingen er med sitt ikke-amerikanske preg både forfriskende eksotisk, smått mystisk og annerledes. Her blandes eventyrelementer, myter, overtro, hekser og trolldomsmagi, krydret med en lun og fin humor som funker veldig godt, uten å overdrives eller pøses ut i tide og utide.

Rent teknisk er blandingen av stop-motion og dataeffekter så sømløst pent gjort at det i store deler av bildene er umulig å se hva som er ekte fysisk og hva som er etterpålagt av CGI. Design, utforming og uttrykk er dessuten så slående vakkert at man egentlig mest vil pause bildene og bare se på dem lenge.

Elementene av origami gjør seg også fantastisk flott som innbakt i figurene, landskapet og annet i bildene. Karakterer, gjenstander, bygninger og natur får en helt utrolig deilig stofflighet i sin variasjon, noe som vises aller best i nærbilder av eksempelvis den store billens panseraktige skinn og hud, apekattens tøyfilleaktige pels, eller i båten som lages kun av løvblader.

Tematisk og handlingsmessig er den også nydelig, med en svært velfungerende helhet av japansk estetikk, et spennende eventyrnarrativ og skumle karakterer, samt en sterk sluttmoral som vel ingen kan si noe imot!

Skal en ta tak i noe så må det være spørsmålet om hvorvidt ”Kubo” rett og slett blir litt vel filosofisk, vakker, ”treig” og actionfattig til å holde på oppmerksomheten til mindre barn såpass lenge.

Undertegnede kjenner han ikke bryr seg døyten om dette, for hvem sa at animasjon på død og liv kun skal være for barn?

Slik sett blir nemlig dette en type animasjon som appellerer vel så mye til oss voksne som til barna, så får heller de små med tålmodighetsproblemer og lealause armer og bein heller gå og se en mer hysterisk frenetisk amerikansk animasjon.

”Kubo og det magiske instrumentet” er som filmmagi et verk som serverer både topp underholdning, oppslukende estetisk animasjonskunst og perfeksjon som få andre filmer klarer! Go Laika! De fire siste filmene fra selskapet ble alle Oscar-nominert. Det kommer denne også til å bli, og denne gang føles det veldig sikkert at de endelig får den velfortjente statuetten.

(Foto/Copyright: United International Pictures)




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Bumblebee - Grei film om vennskapet med humletransformeren

Diskusjon

01.11.2016 sier Vannessa Hillary Claudia: Utestående. Kanskje den beste Laika film til dags dato (som er å si noe). 'Kubo' er spennende og bisarre og følelsesmessig resonans og morsom og strålende og ... andre superlativer. Det er bare flott. Det er flere fantastiske sekvenser og herlig verden-bygning som er nesten Midt-Earthian i omfang av japanske folkloristisk historiefortelling. Det er kanskje noen mindre uoverensstemmelser i å forklare Kubo magiske tilbøyeligheter og få "kontroll" av det, men det er lett å bølge av mot en fengslende fortelling som virkelig trekker mot fra tragedien. Selv i å skape og utvikle karakterene i filmen føles rikt innovativ - en pågående kjennetegn for Laika - og de skremmende øyeblikkene er det så mye mer i disse vakre, stemningsfulle verdener. Denne filmen var en jævla godbit. Sannsynligvis en av de øverste 2 eller 3 på året.

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,1 av 6 - 41 stemmer)

Kritikker i media

  • Kubo og det magiske instrumentet
  • Bergens Tidene
  • Dagbladet
  • Filmfront
  • The New York Times
  • Washington Post
  • The Hollywood Reporter
  • Joblo.com
  • Indiewire.com
  • Expressen
  • Smis.no
  • Entertainment Weekly
  • Variety
  • Los Angeles Times
  • Screenrant.com
  • Cinemablend.com
  • RogerEbert.com
  • Verdens Gang
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Filmmagasinet Ekko
  • Moovy.dk
  • Barnevakten.no
  • Empire Magazine
  • Wall Street Journal
  • New York Post
  • IGN.com
  • slantmagazine.com
  • Adressavisen
  • Filmz.dk
  • StudVest
  • B.T. (Danmark)
  • Cinemaonline.dk
  • The Guardian

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.